Kuifje spreekt Roemeens (25 februari) | Twee Kuifje-albums worden vertaald naar het Roemeens. Het lijkt niet zo bijzonder ware het niet dat dit voor het eerst gebeurt. Bovendien was de reeks onder het voormalige communistische regime (remember president Ceaucescu) van het land verboden. De Roemeense bevolking mocht toen niet in contact komen met kapitalistische strips. Het zijn de albums De Sigaren van de Farao en De Blauwe Lotus die de reeks openen. Hierna volgen Kuifje in de Sovjetunie, Kuifje in Amerika en Kuifje in Afrika. Mogelijk komt daar later De Scepter van Ottokar bij, het album waarin Kuifje een avontuur beleeft in Syldavië, toevallig een knipoog naar het monarchistische Roemenië van de jaren dertig. Elk van de albums kent een oplage van amper 2.000 exemplaren. De publicatie past in het kader van een feestjaar waarin Roemenië de Franse taal op de voorgrond schuift. Aan dit project werkten diverse Belgische en Franse organisaties, ministeries en ambassades mee samen met de Roemeense minister van cultuur. En het was je misschien ontgaan, maar Kuifje werd op 10 januari laatstleden 77 jaar... Van 7 tot 77 jaar, weet je wel? (Bron: ToutenBD, 20 februari 2006) | | Willy Vandersteen is niet Kaproen (25 februari) | 'Toevallig' in de week nadat we een link legden naar Willy Vandersteens oorlogsdagboek dat de website van Studio Vandersteen integraal publiceert, raakte bekend dat het onderzoek naar Vandersteens vermeende Kaproen-identiteit in een eerste fase is afgerond. Conclusie: Vandersteen is NIET cartoonist Kaproen. Kaproen publiceerde tijdens de oorlogsjaren een reeks antisemitische spotprenten in De Nationale Socialist (een weekblad dat collaboreerde met de Duitsers). Steeds vaker doken in de marge geruchten op dat achter het pseudoniem Kaproen Willy Vandersteen schuilde. Een gerucht dat Vandersteen bij leven steeds ontkende. Het gerucht stak opnieuw de kop op na het ontslag van een toen wild om zich heen slaande Marc Verhaegen. De insinuaties beu bestelde Standaard Uitgeverij, in samenspraak met de erven Vandersteen, een onderzoek bij een voorlopig nog geheim gehouden Nederlandse universiteitsprofessor/historicus. In een volgende fase moet de aan elkaar verwante tekenstijl onderzocht worden. Nieuwe of tenminste officiële resultaten worden in de loop van deze week verwacht. Een volledig artikel kan je hier lezen. (Bron: Geert De Weyer — Actua, Stripschrift, 24 februari 2006) | | Conz nieuwe stadstekenaar Turnhout (25 februari) | De eerste stadstekenaar ter wereld, Koen De Maesschalck, krijgt in dit nieuwe jaar een opvolger. Conz is de naam (eigenlijk zijn pseudoniem, maar kom) en je kent 'm van Toen ik Nog Baas van de Wereld Was en het eerste deel van de trilogie De Tweede Kus waarvan in december het tweede deel moet verschijnen. Zijn taak bestaat erin om in 2006 een dozijn cartoons te maken over actuele en lokale situaties in en rond de stad Turnhout. Hij krijgt daarvoor een vergoeding van 4.250 euro. Maar Conz ziet het anders en heeft het plan opgevat om bij gebeurtenissen een verhaal te maken van één pagina. Door de verschillende verhalen zou dan een rode draad kunnen lopen die je later als één samenhangend verhaal kan lezen. Op het einde van zijn jaar als stadstekenaar is een album met het volledige verhaal, dat verspreid kan worden in Turnhout, één van de opties. Zo legt hij het toch uit in Stripelmagazine 4. | | Ilah in de kijker (25 februari) | Stripelmagazine 4 (zie hierboven) voelde ook nog Ilah aan de tand, meerbepaald naar aanleiding van de tiende verjaardag van haar geestesdochter Cordelia. We vernemen er onder andere dat er van haar andere en inmiddels afgevoerde creatie Claus een album in de maak is bij Oogachtend en De Harmonie. Er zijn inderdaad voldoende voorpublicaties bijeen te sprokkelen van het heertje Claus uit De Morgen. Daarnaast heeft ze nog de éénpaginastrip Ivan lopen in het maandblad Menzo op scenario van reclameman Guillaume Van der Stighelen, bekend van het succesvolle reclamebureau DuvalGuillaume. En Mini is het jongere zusje van Cordelia. Spoor dat maar eens op. Te zoeken in het kindermagazine Klap. Ondertussen werkt Ilah ook nog aan een vervolgverhaal dat zich in Cuba afspeelt waar ze ter plekke ging tekenen en gadeslaan. Cordelia zou je dezer dagen trouwens kunnen tegenkomen in het straatbeeld, in krantenwinkels en in supermarkten op affiches in bushokjes van vervoersmaatschappij De Lijn, op flyers en dergelijke meer. Zij maakt reclame voor het kopen van tickets in ruim 2.000 voorverkooppunten. En kijk eens snel in de rubriek Te Verschijnen. Sinds vandaag kunnen we de herdrukken aankondigen van de eerste vier, sinds lang uitverkochte delen van Cordelia. De vier superleuke albums kan je ook kopen in een speciale verzamelbox. Ergens te verschijnen in april. | | Moslimaanklacht tegen Sigmund-strip (25 februari) | De heisa rond de Deense cartoonhistorie lijkt nu eindelijk wat bekoeld of daar ligt een nieuwe rel in het verschiet. Een groep van zes Nederlandse moslimorganisaties en 67 particulieren heeft namelijk bij het Openbaar Ministerie van Amsterdam een officiële aanklacht ingediend tegen Peter de Wit en De Volkskrant wegens haatzaaierij en discriminatie tegen moslims. Een in hun ogen discriminerende grap van 19 januari 2006 (zie de bewuste strook hierboven) uit de populaire krantenstrip Sigmund (bij ons te lezen in De Morgen) kon niet door de beugel. In de Actua-rubriek van Stripschrift staat een argument te lezen van advocaat Nico Steijnen, die als woordvoerder fungeert: "De grap is beledigend voor een categorie mensen en zet aan tot discriminatie. De twee moeders in boerka staan symbool voor de moslimgemeenschap of het fundamentalistische deel ervan. Hun kinderen worden afgeschilderd als jongeren die alleen tot uitwassen in staat zouden zijn. Het gaat niet aan om zo'n gemeenschap zo af te schilderen. Er is ook geen enkele aanleiding om zo'n diffamerende grap te maken." En ook nog: "Naar aanleiding van de cartoonaffaire horen zij steeds dat moslims maar naar de rechter moeten stappen als ze beledigd zijn. Dat doet ze dan ook vanaf nu. In het geval van de Sigmund-grap is de aanklacht niet alleen gericht tegen Peter de Wit, de auctor intellectualis, maar ook tegen de verspreider, De Volkskrant." Arie Elshout van de hoofdredactie van De Volkskrant beroept zich op de vrijheid van meningsuiting en weet er nog aan toe te voegen dat men niet te kinderachtig moet reageren. De aanklacht tegen tekenaar Peter de Wit behoort overigens tot een hele serie die is gericht tegen De Volkskrant en de schrijvers van artikels of columns over bijvoorbeeld de cartoonhistorie en de islamitische reacties daarop. Het Openbaar Ministerie bekijkt of er tot een vervolging moet worden overgegaan. Indien niet, dan gaat advocaat Steijnen in beroep, zo verkondigt hij. Hij wil zonodig het pleit beslechten tot op internationaal niveau. Sigmund heeft sinds kort een heuse website. Klik hier voor een consultatie. (Bron: Rik Sanders — Actua - Stripschrift, 23 februari 2006) | | Dick Matena verstript Kort Amerikaans (25 februari) | De Morgen publiceert vandaag, 25 februari, een interview met Dick Matena, de auteur van onder andere De Avonden. Tegelijk krijgt De Morgen de eer om als primeur een pagina uit het eerste deel van Matena's verstripping Kort Amerikaans (geschreven door Jan Wolkers) te publiceren. Hieronder staat een andere plaat. Veel is het nog niet, maar de dompige "oorlogskleuren" groen, grijs en bruin op de pagina beloven geen weergave te worden van een happy old time. De roman werd gepubliceerd in 1962 en was bij verschijning een sensationeel boek wegens de erotische, haast pronografische beschrijvingen die in het verhaal voorkomen. Schrijver Jan Wolkers (je kent 'm tenminste door zijn verfilmde roman Turks Fruit!) is alvast dolenthousiast over de verstripping. Het eerste deel van een vierluik verschijnt eind april bij De Bezige Bij. Kort Amerikaans vertelt over een paranoïde jongen die schilder wil worden. De Tweede Wereldoorlog staat dit plan evenwel in de weg en z'n paranoïa verbetert er niet op. Van de weeromstuit pleegt hij uiteindelijk een moord. "Het is verdorie nog treuriger dan De Avonden. Daar had het hoofdpersonage nog uitzicht op een toekomst. In deze Wolkers-roman is die hoop er niet langer", zegt Matena. Na de voltooiing van Kort Amerikaans wil Matena zich storten op andere romanverstrippingen van Nederlandse auteurs. Kaas van Willem Elsschot, Behouden Huis van Willem Frederik Hermans en De Diamant van Harry Mulisch staan op zijn lijstje. Na het vierdelige De Avonden verscheen een kleurrijke vestripping van Charles Dickens' A Christmas Carol in één deel. Op 1 maart kan je vanaf 20.00 uur een debat meemaken over de literaire strip. Matena is een tegenstander van deze term. Andere deelnemers aan dit debat zijn Willem De Graeve (Belgisch Centrum van het Beeldverhaal), Jan Baetens (hoogleraar literatuur en andere media aan de KU Leuven) en Joost Pollman (organisator van de Nederlandse Stripdagen in Haarlem). Moderator is Geert De Weyer. Het debat is de aftrap van de expositie Literatuur in Beeld over De Avonden en Kort Amerikaans. Zie ook onze Actueel-rubriek. De toegang tot het debat is gratis, maar reserveer wel op voorhand een plaatsje op het mailadres info@vl-nl.be of op het nummer 02-212 19 30. (Bron: Geert De Weyer — De Morgen, 25 februari 2006) | | Asterix met nieuwe kleuren (25 februari) | De 33 eerste albums van Asterix worden opnieuw ingekleurd. Voor de meeste albums zelfs om een noodzakelijke reden. De offsetfilms met daarop alle kleursamenstellingen zijn mettertijd verouderd en fletser geworden. Voor herdrukken is het geen adequaat basismateriaal meer om piekfijn te kunnen drukken. De Franse studio 2HB (genoemd naar een potlooddikte) staat in voor het slopende karwei. Tot nu toe zijn al drie albums opgefrist en wachten op een publicatie. Het past meteen in het opzet van Les Éditions Albert-René om de hele reeks — voor een zoveelste keer — te restylen, nu met actuele kleuren. Of het ook voor de Nederlandstalige uitgaven gevolgen heeft, is nog niet geweten. Aan een andere grote Franse reeks wordt ook al enige tijd gewerkt om de kleuren te herwerken. Nieuwe Franstalige herdrukken van Lanfeust van Troy zullen er wat frisser uitzien. De eerste zes albums worden onder handen genomen door Christian Lerolle, de inkleurder van onder andere Konvooi, de nieuwe albums van Robbedoes en Kwabbernoot en Merlijn. (Bron: ActuaBD, 22 februari 2006) | | Update Op Stapel + aantal download BelgenTop 100 (18 februari) | Om eerlijk te zijn, schrappen we in de rubriek Op Stapel liever inmiddels verschenen album in plaats van soms wazige toekomstprojecten ertussen te plakken. Maar we hebben nu eenmaal een verworven reputatie van glazen bolkijkers hoog te houden. Anderhalve maand na de laatste update konden we welgeteld één project schrappen. Slum Nation verscheen vorige week. Wat zijn dan de toevoegingen? Awel, degene die je dus in de afgelopen anderhalve maand op deze StripFacts-pagina's vond. Het gaat om 16 toevoegingen en een paar tiental correcties of aanvullingen bij reeds bestaande toekomstprojecten. En in afwachting van de gepubliceerde einduitslag van onze en jullie Hollanderstop, hebben we eens alle downloads samengeteld van onze BelgenTop 100 in pdf-formaat. Sinds januari is de pdf een kleine 14.500 keer gedownload. Wij kunnen ons moeilijk voorstellen dat iemand twee keer hetzelfde downloadt. Van dat cijfer staan wij dus versteld. Temeer omdat we weten wat de oplages zijn van gelijkaardige initiatieven op papier. | | Flater goes Angoulême - editie 2006 (18 februari) | De laatste paar jaar bezoekt Emmanuel Lerno, op stripforums beter bekend als Flater, het jaarlijkse stripfestival van Angoulême. In ruil voor een accreditatie om 'm binnen te loodsen bij de interessantste evenementen aldaar, schrijft hij voor ons een verslag van zijn trip, zijn bevindingen en zijn ontmoetingen... Behoorlijk wat internationale namedropping lees je in zijn verslag, maar de Vlamingen worden niet vergeten. Flater goes Angoulême - editie 2006 is hier te lezen. | | Pulp Deluxe vernieuwd (18 februari) | Pulp Deluxe, de website met piekfijne auteursverhalen (verkeerdelijk verkocht als pulpliteratuur, maar kom) door Vlamingen en occasionele buitenlanders, is vernieuwd. Ondertussen gaat het initiatief al een vierde jaargang in en hebben al een klein twintigtal auteurs een bijdrage geleverd. Speciaal voor deze opgepoetste editie zijn vijftig pagina's gloednieuwe strips opgespaard met de bijkomende belofte om in de komende maanden heel wat meer te publiceren. Hopelijk de voorbode van eindelijk wat regelmatiger updates. Het 24 pagina's tellende stripverhaal Back to Reality is alvast de grootste lokker om een hernieuwd kijkje te wagen op de site. Drugs in Leuven is het onderwerp en is overtuigend op papier gezet door Kristof Spaey (Hoop) naar een scenario van Steven Dupré (Wolf, Coma, Sarah & Robin). Twee andere nieuwe strips vergezellen dit lange kortverhaal. Prematuur is een manga-achtige historie van Steven Smet dat zich afspeelt in het regionaal hoofdgebouw van "De Sekte van het Gewelfde Universum" in Oost-Vlaanderen. Minder regionaal gaat het eraan toe in het fantasystripje Moghan Zorraq door Bonavantura (een killer van een pseudoniem!) en Ivan Claeys, scenarist van de op stapel staande Ben Hur-verstripping. En als we even mogen terugkeren naar het verleden. Pulp Deluxe Offline was een eerste bundel op papier die Bee Dee durfde uitgeven. Sinds het ontstaan van de site heeft medewerker Brecht Evens de Debuutprijs van het Vlaamse Stripgile gewonnen met Een Boodschap uit de Ruimte, hebben initiatiefnemer Mario Boon en Nederlander Freek van Haagen hun krachten gebundeld voor de Zornik-strip en hebben heel wat andere deelnemende auteurs contracten, illustratie- en schrijfopdrachten in de wacht gesleept voor verschenen albums en op stapel staande samenwerkingen. Uiteraard waren ze zelf ook al ambitieus genoeg, maar als uithangbord mag Pulp Deluxe niet onderschat worden. In mei organiseert het Beeldkwartier uit Roeselare Expo Deluxe waar je je kan verdiepen in het werk van de auteurs. De drievuldige P-drievuldigheid Pulp Deluxe/Parcifal/Peper verzekert ons de komende jaren van noodzakelijke kennismakingen met onderschat Vlaams talent. Prachtig, proficiat, prima! | | Dirk Stallaert tekent Classix-album (18 februari) | Laten we het in deze kolom voor de rest maar eens lekker Vlaams houden. Op de nieuwsblog van Het UNIVERSUM van Dirk Stallaert vernamen we dat Dirk Stallaert een album zal tekenen voor de collectie Classix van Standaard Uitgeverij. Het nieuws stond eerder al in Brabant Strip magazine 133. Bruggeling Tom Bouden staat garant voor het scenario, een verstripping van William Shakespeares toneelstuk Romeo en Julia. Bouden neemt verder ook nog onder andere een Jules Verne-verstripping voor zijn rekening. Het album verschijnt volgens planning in oktober/november 2007. Onthouden maar. En voor wie het graag bijhoudt: de gags uit De Grappen van Lambik 5 die Stallaert heeft getekend, vind je op pagina 3, 22, 28 en 30. | | Het oorlogsdagboek van Willy Vandersteen (18 februari) | Nu er toevallig aanstalten worden gemaakt om te onderzoeken of Willy Vandersteen tijdens de Tweede Wereldoorlog wel of niet onder het pseudoniem Kaproen een reeks antisemitische spotprenten heeft gemaakt voor De Nationale Socialist (een weekblad dat collaboreerde met de Duitsers), geeft de website van Studio Vandersteen een gedetailleerde inzage in het oorlogsdagboek van Willy Vandersteen. Het gaat om een simpel verslag van wat er zoal in de persoonlijke kring gebeurt in de begindagen van de Duitse inval in mei 1940. Mooie anekdotes over vriendschap en een relaas over angst, zorgen en al wat er topen leefde. Het dagboek duurt tot 16 augustus 1940 en telt 78 online pagina's. Zonder er zelf nog te moeten over uitweiden, verwijzen we je veel liever naar het lange artikel dat Vrij Nederland over Vandersteens vermeende oorlogsverleden schreef, toen naar aanleiding van Marc Verhaegens ontslag. Lees het hier. | | Trio Brio met toekomstplannen (18 februari) | Nog tot 18 maart loopt in Galerie Mekanik de expo Trio Brio (lees er hier meer over) met werk van de jonge knapen Maarten Vande Wiele (Doctor Carnacki, Strip Noir) en debuutprijswinnaars Conz (Toen Ik nog Baas van de Wereld Was, De Tweede Kus) en Brecht Evens (Een Boodschap uit de Ruimte). De sterreporters van Stripelmagazine voelden het trio aan de tand in hun online magazine nummer 4. Wij beperken ons hier tot de toekomstplannen. Zo werkt Brecht Evens aan een strip met een soundtrack. Vincent is een album dat moet verschijnen bij de release van een nieuwe cd van de Tilburgse band Sub. Het verhaal is gebaseerd op één van hun songs. Vincent is een jongen die een jaar lang naar de Ierse hoofdstad Dublin trekt om er een winnaar te worden met succes in het leven, wat hij nu nog niet is en heeft. Maarten Vande Wiele wil eerst de driedelige reeks Doctor Carnacki afwerken waarvan het eerste deel eind 2005 verscheen bij Bries. Daarna wil hij zich samen met voormalig Bronzen Adhemar-winnares Erika Raven wagen aan een groter project: "een vuistdikke grafische pulproman over het reilen en zeilen van drie meisjes in de showbizz", zoals hij het zelf zegt in het online interview. De werktitel is Faith, Hope and Chastity, wellicht ook de namen van de drie meisjes. Daarna of tussendoor wil hij voortborduren op Doctor Carnacki en broeden op een ideetje voor een tweede deeltje van Strip Noir. Conz laat dan weer minder in zijn kaarten kijken. De Tweede Kus is een trilogie en dat weten we. Deel 2 moet met wat geluk verschijnen in september, deel 3 wordt pas verwacht in december 2007. | | Steven Dupré op de erotische toer (11 februari) | Volgens de officiële nominatielijst van de Vlaamse cultuurprijzen, waarin de Bronzen Adhemar het stripsegment vertegenwoordigt, was Steven Dupré (Sarah & Robin, Coma, Wolf) naast Vance en Griffo één van de drie hoofdgenomineerden voor de Bronzen Adhemar 2005. Uiteindelijk won Vance, maar Dupré wint 'm vast wel eens. Trouwe lezers weten dat we een boontje hebben voor de overgetalenteerde Dupré. We zijn daarom fier dat we — weliswaar sterk verkleind — in alle exclusiviteit bovenstaande illustraties mogen tonen. De pen- en potloodtekeningen moeten verschijnen in de collectie De Index van Saga Uitgaven. In deze collectie verschijnen boeken die decennia- tot eeuwenlang zijn verboden door de roomse kerk. Voor elk boek levert een andere tekenaar een reeks illustraties. Duprés werk, My Secret Life door een anonieme schrijver, volgt inmiddels na dat van Jan Bosschaert, Daniel Hulet en Jean-François Charles. Zijn geïllustreerde boek verschijnt begin september. De boeken verschijnen in een beperkte, genummerde en gesigneerde oplage in een luxueuze hardcovereditie. | | Yves Sente over Thorgal, Jolan en vooral Wolvin (11 februari) | Allez, zullen we het nog maar eens hebben over Thorgal en diens nieuwe scenarist Yves Sente? In een recent interview met BoDoï had hij het er zelf nog over. Aanvankelijk gaf hij in een persoonlijk onderhoud met Jean Van Hamme toe dat heroïc fantasy niet meteen zijn ding is. Maar het zijn de personages, de acteurs die hem vooral interesseerden. "Thorgal is voor alles het verhaal van een familie en de menselijke relaties tussen de familieleden in een fantasykader", verklaart hij. Het is geweten dat Van Hamme graag had dat Jolan een meer geprofileerde hoofdrol zou krijgen, zelfs om meteen de reeksnaam te herdopen naar Jolan, maar Rosinski is het daarover niet met hem eens. Sente veranderde zijn scenario om Rosinski meer te plezieren. Thorgal blijft dus de sterke man van de reeks. Het scenario is inmiddels klaar en is volgens Sente nogal episch van aard. Grootse dingen staan er allicht te gebeuren. Tevens wordt het idee voor parallelle reeksen nogmaals naar voor geschoven met de kinderen van Thorgal in de hoofdrol, een ideetje van Rosinski. Sente is het voorstel genegen. Meer zelfs, hij ziet het al helemaal voor zich: "Wolvin zou effectief een eigen reeks kunnen hebben, Jolan eveneens. Maar het belangrijkste blijft om een goed idee te hebben. Afgeleiden uitgeven om afgeleiden te kunnen publiceren, is vervallen in marketing." En dat komt nota bene uit de mond van de uitgeefdirecteur van Lombard. Het meeste heil ziet hij in een reeks rond Wolvin dat, mits een goed idee, een goed scenario en een goede tekenaar (Rosinski zou het niet zelf tekenen), makkelijk 30.000 exemplaren zou verkopen om te beginnen. Volgens een uitspraak van Rosinski bestaat zijn lezerspubliek voor 60% uit vrouwen. Da's tof voor die vent. (Bron: Jean-Pierre Fuéri — BoDoï 93, februari 2006) | | Peter Van Dongen doet het goed (11 februari) | Alvorens we je een blik verschaffen op een toekomstproject van de Nederlandse auteur Peter Van Dongen, roepen we je een laatste maal op om deel te nemen aan onze Hollanderstop. Meer details vind je hier. Van Dongens Rampokan-tweeluik doet het trouwens voortreffelijk in de tussenresultaten. Een Franse site noemde het eerste deel, dat in 2003 op de Franse markt verscheen, onlangs nog één van de verrassingen van datzelfde jaar. Deel 2 ontving een resem meer complimenten. Van Dongen wordt in het Franstalige interview voorgesteld als "één van de beste stripmakers van zijn generatie". Genoeg lof, over naar de toekomst. Eigenlijk is het nog te vroeg om ervover te praten, verontschuldigt Van Dongen zich, maar momenteel denkt hij eraan om een verhaal uit te werken over de terugkeer van naar Indonesië uitgeweken Nederlanders in de jaren vijftig. Het is best mogelijk dat hij daarvoor bepaalde personages uit het Rampokan-tweeluik opnieuw opvist. Wat er eerst op het programma staat is een strippaneel in Delfts blauw voor het Stedelijk Museum van Den Haag. Daarnaast sleutelt hij aan kleine animaties bestemd voor een website over Indonesië. (Bron: Didier Pasamonik — ActuaBD, januari 2006) | | Strips en muziek (11 februari) | Binnen exact een maand, op 11 maart 2006, presenteert het kruim van de Hollandse stripwereld, veertien tekenaars in totaal, hun favoriete Nederlandstalige lied in stripvorm. We hadden het er al over in december (de lijst met alle liedjes en deelnemende tekenaars vind je daar). Het meer dan geslaagde initiatief Strips in Stereo wordt die dag ook een heus evenement. Tien van de veertien zangers worden op 11 maart in de Amsterdamse concertzaal Paradiso verwacht waar ze hun met een stripversie vereerde lied nog eens live uitvoeren. Voor de ontbrekende artiesten wordt een volwaardige vervanger voorzien. Het resultaat op papier én op cd zal je na de verdeling ervan ook kunnen kopen want de uitgave wordt wat moois, hoor. Het boek, dat eruit ziet als een elpee, en de cd verschijnen bij De Harmonie als een vierkante uitgave van 33 x 33 cm, 96 pagina's dik en kost (onder voorbehoud) 27,50 euro. Bekijk extracten van alle verhalen als de wiedeweerga op deze website en tel neuriënd af naar de verschijning ervan. | | Twee correcties (11 februari) | Te snel willen zijn, is nooit goed. Het vorige week aangekondigde album van Gipi, De Onschuldigen, bij Oog & Blik is NIET de vertaling van het Notes pour une Histoire de Guerre, het Beste Album van Angoulême. Dat meldde ons Bart Pinceel, de verdeler voor Vlaanderen van Oog & Blik. Tot nu toe is niet geweten of er een Nederlandstalige uitgever is die de rechten heeft gekocht op Notes pour une Histoire de Guerre. En we worden heus niet alleen gelezen in Vlaanderen en Nederland. Naar aanleiding van ons Yslaire-overzichtje van 28 januari, kregen we een mailtje van de verantwoordelijke voor de rechten en licenties van het Franse Les Humanoïdes Associés. Zij vertelt ons dat Talent NIET de rechten heeft gekocht van het dubbele einde in twee albums van XXste Hemel. Het is maar dat je het weet. | | Storm opnieuw van start (11 februari) | We hadden het eerder al over de verderzetting van Storm bij de uitgeverij Don Lawrence Collection. Uiteraard levert Martin Lodewijk opnieuw het scenario. Al klinkt dat uit de mond van uitgever Rob Van Bavel op een Actua-pagina van Stripschrift als volgt: "Martin Lodewijk blijft in principe de meeste scenario's maken". Nu goed, de bedoeling is om twee equipes aan het werk te zetten die elk jaar elk een album afleveren. Het ene team bestaat uit buitenlandse tekenaars, het andere uit Nederlandse. Op de stripbeurs van het Nederlandse Rijswijk raakte bekend dat Romano Molenaar alleszins bezig is met Storm. Een blik op zijn website bewijst allicht dat dit niet zomaar uit de lucht is gegrepen. Van de beide teams wordt verlangd zo dicht mogelijk de stijl van Don Lawrence te benaderen. Ondertussen zitten ze in de fase van de proefschetsen. Eens dat allemaal is uitgeklaard en de contracten zijn getekend, is het ruim baan voor een eerste album dat al in 2006 moet verschijnen. De verhalen spelen zich als vanouds af in de werelden van Pandarve. En grijp de laatste kans aan om deze week nog deel te nemen aan de Hollanderstopwedstrijd. Je hoeft niet te raden dat er meerdere Storm-albums meedingen naar topposities. | | Dargaud en Lombard in 2006 (11 februari) | Stripspeciaalzaak De Poort publiceerde in de jongste nieuwsbrief via e-mail een interessant lijstje met te verschijnen albums in 2006. In 't Verschiet geeft De Poort inzage tot in december. Uiteraard zijn zowat alle verschijningsdata met een ferme korrel zout te nemen. Bovendien moeten we rekening houden met het deels uitstellings-, deels afstotingsproces van de Nederlandse vertalingen van de aangekondigde titels. Voor wat het voorlopig waard is: een greep uit het Franse aanbod. We publiceren bewust niet de verschijningsdata, maar je leest de titels wel chronologisch vanaf mei. Dargaud Dubbelmasker 2 - Drie... en de Engel 2 - Islandia 1 (nieuwe reeks door Védrines, de tekenaar van Phenomenum) - La Liste 66 1 (Stalner) - Imago Mundi 7 en 8 - De Erfenis van Emilie 4 - Tony Corso 3 - Benson Gate 1 (door Nury + Garreta) - W.E.S.T. 3 - Poison Ivy 1 - Witte Tijgerin 3 - Tonnie 1 - Het Kruis van Cazenac 8 - RAJ 1 - Sang des Porphyre 1 (door Parnotte + Yann, het is niet zeker of dit identiek is aan Soizik) - Berlin 1 en 2 (Berlin 1 is de herdruk van De Zeven Dwergen van Marvano, deel 2 is het vervolg) - Op Zoek naar de Tijdvogel 6 - De Jonge Jaren van Blueberry 15 - Insiders 5 - De Nieuwe Avonturen van Lucky Luke 2 - Danseres van de Tijd 2 - We a Bavos (de nieuwe spionagethriller in twee delen van Boucq + Yves Sente) - Djinn 6 - Ravian 20 - Wayne Shelton 6 - De Schorpioen 7. Lombard La Brance Lincoln (nieuwe Polyptiek door Herzet en Kowalski) - Buddy Longway 20 (allerlaatste deel!) - I.R.$. 8 - CH Confidentiel 1 (nieuwe Derde Stroming door de gebroeders Ceppi) - De Zonen van de Wolvin 2 - Rubine 10 - Houten Hoofd 2 - Alvin Norge 6 - Wisher 1 (door de tekenaar van James Healer op scenario van Latour) - Dokus de Leerling 12 - De Nieuwe Avonturen van Dommel 2 - Julie Klaartje Cécile 21 - Zeven Kogels voor Oxford 4 - Govert Suurbier 7 - In het Midden van Nowhere 2 - Yakari 32 - Grens 2 - Het Laatste Jungleboek 3 - Ellis 1 (nieuwe reeks van Griffo op scenario van Latour) - Capricornus 11 - Thorgal 29 - Clifton 20 - Halloween Blues 4 - Niklos Koda 8. | | Cartoonwedstrijd CJP: win 4.000 euro! (11 februari) | Of we aandacht wilden geven aan een cartoonwedstrijd van de jongerenorganisatie CJP? Natuurlijk, want er is een hoofdprijs van 4.000 euro mee gemoeid en een publieksprijs van 1.000 euro. Je hebt tot 31 maart de tijd om deel te nemen. De beste inzendingen worden bovendien tentoongesteld in Galerie Mekanik van 23 mei tot 10 juni2006 en op het Internationaal Cartoonfestival van Knokke-Heist 18 juni tot 3 september 2006. Alle voorwaarden, criteria en administratieve verplichtinge lees je op deze pagina. Veel succes! | | Een overzichtje van Yann (11 februari) | Met de onregelmaat van ons Lolex-horloge, dat dan toch een Chinese kopie blijkt te zijn, brachten we de afgelopen maanden verschillende updates over toekomstprojecten van scenarist Yann. Dit is een aanvullend lijstje met meer details, veranderingen of bevestigingen op eerder aangekondigde projecten. • Laten we maar met het slechte nieuws beginnen (want géén nieuws betekent in striptermen meestal slecht nieuws): wanneer de vertaling verschijnt van Karaat 4, nota bene het slot van het tweeluik, weten we nog steeds niet. Het volgende verhaal speelt zich alleszins af in het Canadese Québec en handelt over een clash tussen Canadezen en de oorspronkelijke indiaanse bevolking. • Het eerste deel van Soizik, het naar eigen zeggen verbluffend getekende album door Joël Parnotte, is al een jaar af. Maar Parnotte wil eerst een nieuw album van De Aquanauten afwerken vooraleer hij aan deel 2 van Soizik begint. Het is de bedoeling om de eerste twee delen ineens uit te brengen. • Nadat Berthet weigerde om nog verder te werken aan de serie Yoni, gaat nu ook Yann overstag. Yoni is definitief stopgezet na slechts één tweeluik. • Witte Tijgerin, de spin-off op De Onnoembaren, laat Yann in de toekomst los. Voor een volgend deel heeft hij zich beperkt tot het uitdenken van de synopsis. Didier Conrad werkt de rest af. • De samenwerking met Desberg is eindelijk op gang gebracht. Yann had eens zin om samen te werken met een andere scenarist. Een project met Tome marcheerde niet en Desberg heeft een jaar lang getalmd om in zee te gaan met Yann. Ze kozen samen het onderwerp en stelden een synopsis op. Vervolgens zal Desberg het verder uitwerken en schrijft Yann de dialogen. (Bron: Nicolas Anspach — ActuaBD, februari 2006) | | Top 10 van 2005 + Hollanderstop: nog twee weken om deel te nemen (4 februari) | | | Oeps, vergeten (4 februari) | Vorige week reikte het stripfestival van Angoulême de albumprijzen uit en kende Trondheim de Grote Prijs van de stad Angoulême toe. In de categorie Beste Album won Notes pur une Histoire de Guerre van Gipi. Wij hoopten daarbij dat het snel zou vertaald raken. Onze hoop bleek eigenlijk al vervuld want bij Oog & Blik staat sinds een paar weken De Onschuldigen gepland in de collectie Ignatz. De Onschuldigen gaat over drie jongeren van sterk uiteenlopend karakter. In een nabije toekomst komen zij in een door oorlog verwoest land terecht in een bandenloze gemeenschap waar enkel het recht van de sterkste geldt. | | Scenarist Lo Hartog van Banda overleden (4 februari) | Op 2 februari 2006 overleed de Nederlandse stripscenarist Lo Hartog van Banda op 89-jarige leeftijd. Hij leed al geruime tijd aan hartproblemen. Samen met Marten Toonder, met wie hij vanaf 1952 jarenlang samenwerkte in de Toonder Studio's, was hij één van de grondleggers van de Nederlandse strip. Als één van de meest productieve scenaristen creëerde hij reeksen voor Thé Tjong-Khing (de bijwijlen filosofische sf-reeks Arman en Ilva en het tot cult verheven one-shot Iris), Dick Matena (De Argonautjes en Ridder Roodhart), Gideon Brugman (Ambrosius), Jan Steeman (Arad en Maya), Andries Brandt (Arretje Nof), John Bakker (Blook), Jan Wesseling (Marion), Gerrit Stapel (Student Tijloos),... Toen Toonder in 1965 naar Ierland trok, verliet Lodewijk (zo heet hij voluit) de studio's om bij het legendarische Hollandse striptijdschrift Pep te gaan werken. Begin jaren zeventig schreef hij voor de NOS-jeugdtelevisie de succesvolle tv-reeks Tita Tovenaar (670 afleveringen tussen 1972 en 1976!) opgevolgd door De Bereboot, dat ook te zien was op de BRT (de voormalige VRT). Na de dood van René Goscinny in 1978 schrijft hij een Asterix-verhaal voor de Nederlandse tekenaar Daan Jippes. Uderzo steekt er op het laatste moment een stokje voor. In 1983 verbaast Banda vriend en vijand met het Lucky Luke-verhaal Fingers, nog steeds het beste Lucky Luke-album na de dood van Goscinny, dat overigens zeer hoog wordt ingeschat door de deelnemende lezers van onze Hollanderstopwedstrijd. In 1987 volgden nog Nitroglycerine en in 1992 het album Spokenjacht. Maar Morris' inmenging in het scenario per nieuw deel, stond Hartog van Banda tegen waarna hij de medewerking stopzette. Van Arman en Ilva worden nieuwe albums verwacht bij uitgeverij Sherpa en Hanco Kolk heeft een tijd terug de toestemming gekregen om het album Iris te mogen remaken. Tita Tovenaar werd vorig jaar verwerkt tot een musical die nog steeds loopt in De Efteling. Een zeer uitgebreid artikel over zijn leven en werken, vind je op deze pagina. (Bron: Arco van Os — Actua, Stripschrift, 3 februari 2006 / www.lambiek.net) | | Balloon Books hertekent uitgeeflandschap (4 februari) | We moeten ons gat nog maar een week draaien en er verschijnt al vanalles waardoor we eerdere berichtgeving moeten aanvullen, updaten, corrigeren en extra uitleggen. We hebben het over de veranderingen bij Média Participations waartoe Dupuis, Dargaud en Lombard behoren. Voor het Nederlandstalig gebied is dat Mezzanine, een label van het Antwerpse Balloon Books, de Nederlandstalige poot van Dupuis. Voortaan moeten we onthouden dat Mezzanine de Vlaamse eer hoog houdt terwijl Balloon Books uitgaat van een aanvankelijk vertaalaanbod. Jommeke naar Nederland? Het is net die Nederlandstalige koers die grondig wordt hertekend in 2006, met moeizame groepijnen en ongeduld bij striplezers. Zowat alle kranten besteedden afgelopen week aandacht aan het gegeven met in de meeste gevallen het hoofdbericht dat Jommeke Nederland moet veroveren. Jef Nys ziet het met lede ogen aan: het Vlaamse succes komt er door de voorpublicatie in kranten, beweert hij. Bovendien vindt hij het veel te laat. Eerdere pogingen om de reeks in het buitenland te verpatsen in Nederland en in het Frans en het Duits lieten een put na van zo'n 350.000 euro (een bedrag dat Nys noemde in Brabant Strip magazine 103 van 25 juni 2003). Nochtans blijft Jommeke met een oplage van 1.270.000 verkochte exemplaren in 2005 een onberispelijk goudhaantje van Mezzanine, maar Mezzanine — en dus ook Balloon Books — breidt in de toekomst haar uitgeefbeleid uit. Zelfstandiger met extra kansen, maar met offers Balloon Books krijgt een veel grotere zelfstandigheid en is niet langer exclusief afhankelijk van beslissingen die gemaakt worden door het Dupuis-hoofdkwartier in Charleroi. 2006 wordt een rustjaar met een hold op alle nieuwe reeksen of eerste delen van nieuwe reeksen en waarin er beslist wordt met welke series wordt doorgegaan. Er is alvast geopperd dat een serie als Seuls (de nieuwe worp van Gazzotti + Vehlmann) uiteraard wel vertaald zal worden, maar nu nog niet. Toch zullen er dit jaar nog een 130-tal nieuwe strips van lopende reeksen — maar niet allemaal! — verschijnen, een modaal gemiddelde, maar niet uitgesproken veel. In 2007 staan reeds meer dan 200 nieuwe titels gepland. Balloon Books kan daarbij putten uit de fondsen van Dargaud, Lombard en Dupuis, maar ook van Blake & Mortimer, Graton Éditeur, Lucky Comics, Marsu Productions en manga-uitgever Kana. In navolging van Glénat laat Balloon Books niet af om de Vlaamse en Hollandse lezer vertrouwd te maken met de Japanse strip. Vanaf mei wordt er gestart met een speciale mangacollectie. Dit jaar zouden er een drietal titels moeten verschijnen, en niet twintig tot dertig zoals te lezen viel in de VUM-kranten. Hoe dan ook zal er gesnoeid worden in de reeksen. Sommige albums raakten nu al niet verder dan amper 150 verkochte exemplaren, helemaal niet rendabel. Langs de andere kant krijgen Vlaamse en Hollandse auteurs grotere kansen om dichter bij huis bij een te verwachten solide uitgeverij te verschijnen. Link (door Steve Van Bael) en Sabbatini (door Thomas Du Caju en Luc Morjaeu), waarvan in maart en april nieuwe delen verschijnen, doen het goed. Ook in Frankrijk waar een vertaling verdeeld werd in de grootsteden zoals Parijs en Marseille. In Vlaanderen gingen de eerste albums respectievelijk 9.000 en 14.000 keer over de toonbank tegenover tussen de 6.000 à 7.000 in Frankrijk. Tweestappenplan Lombard heeft het in een persbericht over twee stappen. De eerste stap is de voorlopige verspreiding van de Nederlandstalige uitgaven van alle voornoemde uitgeverijen. In een volgende stap wordt Balloon Books de autonome uitgever van het Nederlandstalige fonds. Onzeker blijft voorlopig wat er met reeksen als XIII, Thorgal en Largo Winch gebeurt. Blijven deze bestsellers onder de naam van de vertrouwde uitgeverijen verschijnen of wordt het een Balloon Books-uitgave? Daar moet nog allemaal over beslist worden, onder andere door Erwin Cavens, kersvers uitgever bij Balloon Books en voormalig hoofdredacteur van het vorig jaar opgedoekte weekblad Robbedoes. We volgen het alleszins voor je op de voet. Al willen we Balloon Books best de rust gunnen die het nodig heeft. (Bron: Michel Kempeneers — Het Nieuwsblad, 31 januari 2006 / Jan Bex — Gazet van Antwerpen, 1 februari 2006 / Geert De Weyer — De Morgen, 3 februari 2006) | | Stan Lauryssens' Bruxman verstript (4 februari) | Het kersverse Stripelmagazine, een online stripmagazine dat wekelijks wordt geüpdatet, brengt in zijn tweede nummer een primeur. Tekenaar Yurg en inkleurder Walter de Strooper verstrippen Bruxman: De Diamantroof van de Eeuw van de Antwerpse misdaadauteur Stan Lauryssens. Veel gelijkenissen kunnen we maken met de Aspe-strips. Ten eerste zijn allebei de hoofdpersonage gemodelleerd naar de schrijver, met een vleugje Fernandel voor Stan Lauryssens op de koop toe, en ten tweede verschijnt het eveneens bij Standaard Uitgeverij. In het online gepubliceerde interview lees je de korte inhoud van het verhaal dat spanning en een zuchtje humor beloofd te bieden. Het hoofdpersonage is een keer niet een flik of een speurder annex brompot, maar een schrandere misdadiger. Yurg is de tekenaar van Bang, een geestig gagstripje dat in voorpublicatie verscheen in Robbedoes en dat het weekblad minstens één opgezegd abonnement opleverde wegens de afbeelding van een actrice die aan een piemeltje van een Tarzan-acteur friemelde. Het album verscheen bij Den Gulden Engel. Hij is ook de tekenaar van de BV-stripreeks over Wendy van Wanten. Bruxman: De Diamantroof van de Eeuw moet omstreeks de jaarlijkse Boekenbeurs in Antwerpen verschijnen. | | Robbedoes als manga + nieuwe tekenaar (4 februari) | Het volgende Robbedoes-album door Munuera en Morvan speelt zich af in Japan, we hebben dat al genoeg gezegd. Maar Japanse lezers kennen Robbedoes langs geen kanten. Kuifje daarentegen dan weer betrekkelijk wel. Daar wil scenarist Morvan wat aan doen. De mangalover lanceert een éénmalig mangaproject met de toestemming van Dupuis. Een speciaal genummerd album Z is bestemd voor een scenario dat Morvan in één trek schreef voor de in Japan bekende tekenaar Hiroyuki Oshima. De manga met Robbedoes in de hoofdrol verschijnt zoals het hoort in zwart-wit en dien je van achter naar voor te lezen. De bedoeling is om de jonge Franse mangalezers (de Franse mangamarkt beslaat ondertussen 42% van de totale stripverkoop!) en Japanse lezers (opnieuw) kennis te laten maken met het personage. Robbedoes' carrière wordt volledig herverteld. In het verhaal verhuist hij naar Tokyo waar hij een job aanneemt als piccolo in een hotel. Hij zal opnieuw Kwabbernoot en Zwendel ontmoeten terwijl eekhoorntje Spip een leidersrol zal vervullen in het dierenrijk, een vaak voorkomende verhaallijn in de Japanse strip. Op het eind van het verhaal wordt Robbedoes één van de beroemdste stripfiguren van Japan, met uitingen in merchandising en een tekenfilmreeks. Wij betwijfelen of dat in de realiteit zal lukken, maar als nevenproject kan de Franse — en hopelijk ook Nederlandse — vertaling de figuur Robbedoes conceptueel verder uitdiepen. Het 'uitdiepingsproces' is op een klassiekere manier al aan de gang met de nevencollectie van Robbedoes en Kwabbernoot waarvan in februari De Versteende Reuzen, het eerste one-shot door Yoann en Vehlmann, moet verschijnen. De andere namen die een one-shot mogen tekenen, ken je al. In alle exclusiviteit (althans voor dit taalgebied) kunnen we er een naam aan toevoegen, die van Émile Bravo. Net zoals Yoann is Bravo een volslagen onbekende bij ons, arme Nederlandstalige lezertjes. Of 't zou moeten zijn dat je het Atomium-boekje Ivoor kent. Hij is auteur van de reeks Jules, een niet-vertaalde reeks bij Dargaud. Op scenario van Sfar tekende hij voor het Franse blad Ferraille Illustré een Blake en Mortimer-parodie Les Aventures de Swartz et Totenheimer. De samenwerking beviel het duo zodanig dat het in 2004 effectief een voet tussen de deur zette bij uitgeverij Dargaud met het voorstel voor een serieus en lang Blake en Mortimer-avontuur (op de afbeelding zie je de eerste plaat uit dit onafgewerkte verhaal - klik erop voor een grotere afbeelding). Dargaud weigerde om de reden dat er toen al drie verschillende teams aan Blake en Mortimer werkten (Ted Benoit + Jean Van Hamme, André Juillard + Yves Sente en René Sterne + Jean Van Hamme) en gaf later toe dat ook het scenario voor problemen kon zorgen. Het ging over de oprichting van de staat Israël. Het Robbedoes-one-shot moet ergens verschijnen in 2007. In 2006 moeten de eerste twee one-shots verschijnen, een nieuw album in de reguliere reeks én een album van De Kleine Robbe door Janry + Tome, eind 2006. (Bron: Nicolas Anspach — ActuaBD / Le Soir / www.lambiek.net) | | | | In 1966 creëerde Jeff Broeckx (Bessy, Klein Suske en Wiske) voor het stripweekblad Ohee de avonturenserie Dag en Heidi. Voor het scenario stond zijn eigen moeder Maria Dewinter garant. Dag en Heidi zijn twee aangenomen kinderen van kapitein Sven die een aantal niet onaardige, sprookjesachtig getinte avonturen beleven. Na Ohee liep de serie verder in Zonnestraal. Vanaf 1980 gaf Standaard Uitgeverij zestien albums uit. Den Gulden Engel herdrukte de eerste twee albums. Voor de beurs van Valkenswaard eind augustus heeft Saga Uitgaven een luxebundel voorzien van 112 pagina's met daarin de drie verhalen Het Spookeiland, Het Heksenfeest en De Hovaardige Den in zwart-wit. Het album is dan uiteraard ook verkrijgbaar in de stripspeciaalzaken. De oplage bedraagt 300 gesigneerde exemplaren waarvan 100 met originele plaat. De verkoopprijs is 49 euro zonder plaat en 149 euro met plaat. In het recentste nummer 84 van het Franse stripmaandblad Lanfeust Mag staat het drie pagina's tellend fantasykortverhaal Au Nom d'Azane van scenarist David Boriau, een poulain van Lanfeust-scenarist Arleston. Ja, en dan, denk je nu allicht. Het bijzondere eraan is dat Vlaming Steven Dhondt (oftewel Stedho, van De Zusjes Kriegel, Ooievarken, Blinker,...) er de tekenaar van is. Meteen is dit een eerste voorzichtige poging om in het buitenland te publiceren. Stedho ontving alvast complimenten van Arleston. Hierboven zie je plaat 2 van het verhaal, zonder de tekstballonnen. Deze plaat was eerder al te zien op Stedhos fraaie blogpagina. Het kortverhaal gaat over een in de bergwand uitgehouwen portret van de godin Azane dat maar niet afgeraakt wegens aanvallen van vliegende monsters. Om daar paal en perk aan te stellen, onderneemt een gespierde sculpteur een nieuwe poging. Maar na een aanval van een monster tuimelt hij de dieperik in. Hij blijft even haken met een houweel en sculpteert zo een traan in een ooghoek van de godin. Een hogepriester trekt er in het laatste plaatje zijn conclusies uit. Wat je hierboven ziet staan komt van een pagina uit een te verschijnen album van Lefranc. Vorige week (zie verder in deze kolom) hadden we het nog over de verderzetting door André Taymans van een Lefranc-verhaal uit 1954 dat nog opgezet werd door Jacques Martin net na de klassieker Het Sein Staat op Rood. Wie Martins versie wil vergelijken met die van Taymans én een gezamenlijk uitgewerkte plaat, klikt op het prentje of gewoon op deze link. Taymans Lefranc-serie speelt zich af in de jaren vijftig terwijl de huidige versie door Francis Carin meer op het actuele front plaatsvindt. Taymans is ook nog eens de nieuwe tekenaar van Snoesje waarvan in april een gloednieuw album verschijnt bij het Waalse uitgeverijtje Flouzemaker. Deze uitgeverij wil later ook nog eens integrales uitbrengen van de dierenreeks van Raymond Macherot. Jammer voor nostalgische lezers, maar het verschijnt enkel in het Frans. (Bron: ActuaBD, 24 februari 2006) Notes pour une Histoire de Guerre van de Italiaanse auteur Gipi won eind januari de prijs van het Beste Album op het festival van Angoulême. Bij Oog & Blik stond daarvóór al De Onschuldigen 1 gepland, de vertaling van een ander Gipi-album, bestemd voor de collectie Ignatz. Op dit moment heeft Oog & Blik zoals te verwachten viel de rechten binnengehaald van Notes pour une Histoire de Guerre en bereidt inmiddels de vertaling voor. Deze zomer al zou je het in je eigen taal moeten kunnen lezen. Haast nog enthousiaster is uitgeverij Sherpa over de te verschijnen albums Twee Killers en Mickey Mickey, allebei door Mezzo en Pirrus. "Twee keiharde misdaaverhalen in zwart-wit". Een maandje later moet daar een derde album van het duo bijkomen: het Twin Peaks-achtige Hallorave 1 (zie prentje hierboven), volledig in kleur dat dit jaar eveneens meedong naar het Beste Album op het stripfestival van Angoulême. Alle drie albums zijn een co-uitgave van Oog & Blik en Sherpa. (Bron: Mat Schifferstein, Sherpa) Humo vierde afgelopen week zijn zeventigste verjaardag. Bij nummer 3416 van 21 februari stak een fraaie dubbelposter met daarop welgeteld 98 Humo-covers. Oudere en trouwe lezers herkennen vast nog de door Jan Bosschaert, Ever Meulen, Herr Seele, Joost Swarte en Kamagurka geïllustreerde covers. Heel fijn, alleen misten we toch wel een paar, weliswaar weinig spraakmakende covers van bijvoorbeeld Morris, Franquin, Will, Eddy Paape en Jijé wier cartoons de covers sierden in de periode van Humoradio. Het weekblad werd in 1936 op de markt gebracht door Dupuis. Op www.stripstrijd.nl loopt al geruime tijd een wedstrijd voor dagstripstriptekenaars, vooral nieuw en onbekend talent. Na een aantal voorrondes, halve finales en uiteindelijk de finale wint de uitverkoren tekenaar een vaste publicatie in de Nederlandse krant Het Parool. Daarmee is hij ook verzekerd van een bron van vaste inkomsten. Tegelijk ligt een eerste album in het verschiet. Driehonderd inzendingen liepen bij de krant binnen. Een dozijn ervan werden weerhouden voor de selectie. Nu moeten ze het telkens twee per twee tegen elkaar opmeten met telkens twaalf strookjesstrips in evenveel dagen. De lezer mag meebeslissen door online te stemmen. In de eerste ronde haalde de knap getekende strookjesstrip Rembrandt door Pieter Hogenbirk het van Tuitel en Phiwi door Wasco (Typex). Momenteel strijden Swamp Thing door Floris Oudshoorn en Ninie door Coen de Moor voor een halve finaleplaats. In latere tweestrijden zien we nog het werk van Floor de Goede, Boris Peeters, Roger Klaassen, Patrick Ruiz, Coen Braber, Ruben Steeman, Michiel van de Pol en Aimée de Jongh. Nog meer nieuws van boven de grens. Nadat Stripschrift Gerrit de Jager een tijd terug aan de tand voelde om te weten te komen naar welke uitgeverij overstapt na het verscheiden van Uitgeverij M, kwamen we van een kale reis terug. Tussen de regels door viel te lezen dat de Jager echter zou kiezen voor Standaard Uitgeverij. En ondertussen is dit ook bevestigd. Gerrits paradepaardje De Familie Doorzon en andere creaties vervolgen bij Standaard Uitgeverij. In september verschijnt De Familie Doorzon deel 29. Deze disfunctionele stripfamilie verschijnt dit jaar 25 jaar lang in voorpublicatie bij het Nederlandse tijdschrift Nieuwe Revu. Gerrit de Jager wilde expliciet niet overstappen naar Uitgeverij L, samen met zijn aldaar publicerende collega's Hein de Kort, Martin Lodewijk en anderen omdat zijn strips het opmerkelijk duidelijker moeten doen van supermarktkopers in plaats van stripspeciaalzaakbezoekers. Standaard Uitgeverij biedt een betere verdeling. (Bron: Striphoek, 22 februari 2006) In de week nadat we het nieuws van de weblog van Het UNIVERSUM van Dirk Stallaert overnamen dat Dirk Stallaert een Classix-album zou tekenen, liet Stallaert op diezelfde weblog optekenen dat hij daarvan afstapt. Hij heeft het momenteel echt te druk om er nog wat tussendoor bij te doen. Jammer voor Tom Bouden, die nu voorlopig met een verstript scenario van William Shakespeares Romeo en Julia blijft zitten. In Legende 3 van succesauteur Yves Swolfs staat ons veel meer actie te wachten, zo werd ons beloofd. We kennen nu toch al de personages, vanaf nu moet het dus vooruitgaan. Al te snel vooruitlopen op de publicatie willen wij niet doen want het album moet eigenlijk nog verschijnen in het Frans bij Soleil. Dat gebeurt binnenkort. Daarna is het hopelijk niet lang wachten op de vertaling van Talent. Legende is één van de smaakmakers van de uitgeverij en de collectie Millennium. Deel 1 is volgens de deelnemende lezers van De Stripspeciaal-Zaak de 64ste beste Belgische strip 'aller tijden'. Allez dan, nog een cover. De Wraak van Arn is in de Europese stripgeschiedenis een album van danig belang. Gecreëerd door tekenaar Jean-Claude Gal en scenarist Jean-Pierre Dionnet is zowat het eerste album in het fantasygenre met een hoogwaardig volwassen inslag. Grafisch bovendien van een verbluffend niveau. Volledig in zwart-wit ja, maar in een zodanig maniëristisch realistische weergave dat je het verschil tussen bijvoorbeeld een maliënkolder en de textuur van hout of rots haast kunt voelen. Terecht dat nieuwe generaties striplezers dit moeten ontdekken. Sherpa brengt De Wraak van Arn opnieuw uit in maart. Het verwerkingsproces (met name het maken van nieuwe scans) voor deze 120 pagina's tellende editie was zo omslachtig dat de herdruk van het andere deel, De Legers van de Veroveraar, is uitgesteld naar het voorjaar van 2007. Thierry Smolderen, de scenarist van Gipsy, bevestigt in een interview dat hij al twee nieuwe verhalen van Gipsy heeft geschreven die vermoedelijk in 2007 en 2008 moeten verschijnen. Tekenaar is nog steeds prijsbeest Enrico Marini van wie zijn recentste album van De Schorpioen hoog scoort in de Top 10 van 2005. Dat zal je binnenkort wel zien. In oktober/november moet De Schorpioen 7 verschijnen. (Bron: ActuaBD, februari 2006) Wie houdt nu wie aan het lijntje? Over André Taymans hadden we al een paar keer gemeld dat hij een spin-off van Lefranc zou tekenen. Dat werd ontkent op Strip Turnhout door de tekenaar van Loïs (deel is nog steeds uitverkocht!). Maar volgens het Franse Auracan gaat het project nu toch van start. Meer zelfs, onder de titel Le Maître de l'Atome (De Meester van het Atoom) tekent Taymans een avontuur dat al in 1954 gestart werd door Jacques Martin. Hij heeft het echter nooit afgewerkt. Ons is het nog niet duidelijk of het om een spin-off gaat over de eerder vermelde jonge jaren van de reporter of over een parallelle reeks om de continuïteit van de reeks te verhogen. Sin City-tekenaar (of eerder kunstenaar) Frank Miller had het op het Amerikaanse stripfestival WonderCon over een volgend project, waarmee hij meteen weer de draad oppikt van zijn Batman-verleden. In Holy Terror, Batman! neemt zijne gevleermuiste het op tegen de terroristische organisatie Al Qaeda die het gemunt heeft op zijn geliefde stad Gotham City. Frank Miller neemt zowel de tekeningen als het verhaal voor zijn rekening in een ongeveer 200 pagina's tellende uitgave. Al zo'n 120 pagina's zijn afgewerkt. Als antwoord op de verwachtingen over het grafische aspect, antwoordt hij: "Be afraid, I think it's some of the best artwork I've ever done". In het scenario zit een belangrijk liefdesaspect vervat: dat van een man voor zijn stad. Miller geeft ons alvast de raad om ons voor te stellen hoe emotioneel rauw het wordt en hoe razend het een man maakt als iemand deze passionele relatie bruutweg verstoort. Al geeft Miller grif toe dat het een propagandistische strip zal worden. Het is uitkijken geblazen! (Bron: IGN.com, 12 februari 2006) Ha ja, stripjournalist Gert Meesters (Focus Knack) mailde ons dat we twee weken geleden bij onze berichtgeving over Bilals huidige vierluik bij Casterman het verkeerdelijk hadden over de Nikopol-trilogie. Deze trilogie is uiteraard al oud want het gaat om de albums Kermis der Onsterfelijken, Lady in Blue en Koude Evenaar. Bilals huidige cylus startte dus met De Slaap van het Monster en 32 December. In mei verschijnt deel 3. Met onze excuses voor de verwarring. Net het eerste one-shot uit de nevencollectie van Robbedoes en Kwabbernoot achter de kiezen en we krijgen er geen genoeg van. We kijken weer maar eens vooruit naar een te verschijnen album uit deze collectie, meerbepaald het verhaal dat Frank Le Gall voorbereidt tegen januari 2007. Als je hierboven op de cover klikt, zie je in een nieuw scherm zijn proefplaat verschijnen dat hij presenteerde aan uitgeverij Dupuis. Zelf vergelijkt hij zijn Robbedoes-versie met Theodoor Cleysters met oranje haren. Qua verhaalopbouw laat hij het niet na om zijn bewondering voor Kuifje te verstoppen. In Robbedoes moeten we Kuifje zien, in Spip Bobbie, in Kwabbernoot kapitein Haddock en in de graaf van Rommelgem professor Zonnebloem. Het verhaal speelt zich trouwens af in het Frankrijk van de 19de eeuw. Na dit album wijdt Le Gall zich opnieuw aan een volgend avontuur van Theodoor Cleysters, maar al enkele jaren werkt hij veel te traag en met grote tussenpozen aan een auteursverhaal voor de collectie Vrije Vlucht. Cleysters krijgt echter voorrang. (Bron: BoDoï 93, februari 2006) En tussendoor even melden dat Tome & Janry nog steeds het recht hebben om een Robbedoes-album in de reguliere reeks uit te brengen. Tome zegt daarover in een interview dat, als het album er komt — waar ze trouwens al lang enkele platen van klaar hebben —, het min of meer een vervolg zal zijn op Als in een Droom. Tegenwoordig schrijft Tome reeksen voor de Dargaud-collectie Cosmo zoals het slecht onthaalde Vuur (waarvan in 2006 deel 2 verschijnt) en Rages (dat eveneens in 2006 een eerste deel moet tellen) en elke week een gag van De Kleine Robbe voor het weekblad Spirou HeBDo. (Bron: BoDoï 93, februari 2006) Dan nog wat (en dan is het gedaan): van het in september of oktober 2006 te verschijnen Robbedoes-album door Munuera en Morvan verschijnt tegelijkertijd een making of-versie zoals met De Blauwbloezen 47 indertijd. Het is gevaarlijk om daar nu al de vertaling van aan te kondigen want de making of-versie van het recentste Yoko Tsuno-album mochten de Nederlandstaligen ook niet lezen in hun moedertaal. Robbedoes 49 bis zou foto's en schetsen bevatten en verder nog afwijkende scenarioversies, uitleg over het leven in Japan (waar het verhaal zich afspeelt) en de yakuza, de Japanse maffia, aangevuld met een interview met Fournier die het stripduo al eerder in Japan bracht in deel 21: Klontjes voor Doebie. (Bron: BoDoï 93, februari 2006) Op het 45ste Internationaal cartoonfestival van Knokke-Heist is een cartoon met een geeuwend Christusbeeldje boven het bed van een echtpaar dat afzonderlijk een boek leest met de Gouden Hoed bekroond. Tekenaar Yuri Ochakovsky is een Israëlische Rus die in 2004 al eens de Gouden Hoed won. Zijn cartoon werd verkozen uit 3.015 inzendingen van 885 cartoonisten uit 59 landen. (Bron: Belga, 6 februari 2006) Met Jezus mag dus nog gelachen worden. Ondertussen gaat de Deense cartoonrel van kwaad tot erger. Verschillende doden zijn reeds gevallen bij hevige protesten of betogingen. Ook de toppolitici bemoeien zich ermee en manen de bevolking tot kalmte, zonder evenwel de persvrijheid in het gedrang te willen brengen. Op deze pagina vind je trouwens een interessant overzicht van hoe, waar en door wie de profeet Mohammed al is geportretteerd door de eeuwen heen. Een cover van het weekblad Kuifje (althans de Franstalige versie ervan) staat op de sectie French Book Covers. Een prent van Gotlib staat dan weer onderverdeeld bij Satirical Modern Cartoons. (Bron: Wouter Porteman) Met het waarschuwingsbordje "onder voorbehoud" in gedachte, kunnen we je de verschijningsmaand doorgeven van een nieuwe Tardi: oktober 2006. Dan zou bij Casterman tegelijk in het Frans en Nederlands Monsieur Cauchemar (Meneer Nachtmerrie) moeten verschijnen, opnieuw een adaptatie van een roman (Tardi is daar wreed goed in), geschreven door de in 2002 overleden Franse auteur Pierre Sinac. (Bron: Brabant Strip magazine 134, februari 2006) Een nieuwe reeks waar Stephen Desberg momenteel aan werkt, heet Cassio. Henri Reculé (De Onsterfelijken, Het Laatste Jungleboek) is de tekenaar. Cassio is een detectiverhaal, maar dan gesitueerd in het tijdperk van de oude Romeinen. In het eerste album wordt een moord onderzocht. Wanneer het moet verschijnen en bij welke uitgeverij is nog niet geweten. (Bron: BoDoï 93, februari 2006) Op een veiling in Angoulême haalde een beschilderd bord van Blacksad-tekenaar Juanjo Guarnido de hoogste prijs om wat centjes te vergaren voor de organisatie Action Contre la Faim. Een bieder had er 1.100 euro voor over. Een resem andere tekenaars beschilderden elk een bord. De totale opbrengst bedroeg 5.500 euro. In december werd de veiling al een eerste keer georganiseerd met beschilderde en gesigneerde borden van een 500-tal verschillende borden door striptekenaars, maar ook door personen uit de sport-, muziek- en schilderwereld. Daar reef een bord van Zep eenzelfde bedrag van 1.100 euro binnen. In totaal brachten de veilingen al 35.000 euro op. (Bron: ToutenBD, 7 februari 2006) Nog toe te voegen aan de dodenlijst van 2005 is de Amerikaanse tekenaar Bud Blake. Op 26 december wisselde hij het tijdelijke met het eeuwige en laat zijn bekendste creatie Tiger verweesd achter. Blake zette Tiger op de wereld in 1965. De krantenstrip liep in vertaling ook in het stripmaandblad Wham! en het weekblad Robbedoes in de jaren zeventig. Na de vernietigende uitslag van een referendum werd de reeks geschrapt uit het blad. (Bron: Actua Stripschrift, 4 februari 2006) Twee niet bevestigde nieuwsjes die we oppikten op het stripforum De Getekende Reep: eind dit jaar zou Standaard Uitgeverij de dierenstrip De Wind in de Wilgen voorzetten dat in Frankrijk al van start is gegaan met een tweede cyclus. En als Standaard Uitgeverij ermee akkoord gaat, staat het licht op groen voor een verderzetting van Red Knight, De Rode Ridder voor meer volwassen lezers, op het programma. Minck Oosterveer neemt het voor deze gelegenheid over van Marvano, maar Ronald Grossey staat opnieuw garant voor het scenario. Red Knight 1: De Vuurgeest verscheen in 1990. Oosterveer dong mee naar de taak om de reguliere reeks De Rode Ridder over te nemen. Op de website www.senneensanne.com kan je de vorderingen volgen van het tweede Senne & Sanne-verhaal door Marc Verhaegen. Dit keer wordt het een strip met en rond de allochtone jongeren van vandaag uit de lage landen. Turkse en Marrokaanse jongeren krijgen een prominente rol in Cordoba, de werktitel van deel 2, en moet volgens planning in juni 2006 verschijnen bij Mezzanine. (Bron: Brabant Strip magazine 134, februari 2006) Dat Kuifje nu ook in het Hindi is vertaald, is een nieuwe kroon op het werk van Hergé... en diens erfgenamen. Maar aan een Engelse vertaling van Kuifje in Afrika neemt de Indische poot (haha) van de internationale dierenrechtenorganisatie PETA aanstoot. Vooral het doden en mishandelen van en jagen op wild lijkt de organisatie geen voorbeeld voor de striplezende jeugd. Met hun grieven komzen ze laat want de complete oplage is er inmiddels uitverkocht. (Bron: DNA Mumbai, 3 februari 2006) De Petit Larousse Illustré is sinds jaar en dag een toonaangevende, geïllustreerde Franse encyclopedie. Voor de editie van 2005 vonden de samenstellers het wel geinig om bepaalde dialectwoorden uit Franstalige of Frans sprekende gebieden te laten illustreren door striptekenaars. Giraud bijvoorbeeld pikt in op woorden uit Louisiana, Zep behandelde Zwitserse woorden en onze prima stripambassadeur François Schuiten tekende voor Belgische verrijkingen van de Franse taal. (Bron: ActuaBD, 7 februari 2006) Sherpa brengt in maart de vertaling uit van Quintos, dat in het Frans bij Dargaud verschijnt. Quintos is een volledig geschilderd one-shot door meneer Andreas (die ook het scenario schrijft), bijgestaan door Isa Cochet. Het verhaal speelt zich af in volle burgeroorlogstijd, die van 1937 in Spanje. We volgen een gezelschap van zeven vrijwilligers van diverse nationaliteiten die hun steentje willen bijdragen aan de oorlog tussen de republikeinen en de nationalisten. Onderweg naar Quimera, om republikeinse troepen bij te staan, wordt hun voertuig gebombardeerd. Hun commandant en de chauffeur komen daarbij om. De zeven zijn op zichzelf aangewezen en moeten zien te overleven in een land dat het hunne niet is. Al snel ontstaan er spanningen en gaat de oorlog voor hen een onverwachte richting uit. Ook nog in maart moet het negende deel van Arq verschijnen. We kennen voldoende Andreas-fanatici die het kwijlen nu nabij staat. (Bron: Sherpa / Dargaud / Bart Pinceel) In de herfst van 2006 verschijnt bij Glénat een nieuwe episode van Schemerwoude door Hermann en Yves H. Conceptueel gezien staat in elk van de nieuwe delen vanaf deel 11 een ander tijdperk centraal waarin een nazaat van het Schemerwoude-geslacht zijn avonturen beleeft. In deel 11: Assunta was Sicilië de setting in de 13de eeuw, deel 12: Rodrigo speelde zich af in het 14de-eeuwse Spanje. Vlamingen mogen nu extra beginnen uitkijken naar deel 13: Dulle Griet, want het album is gesitueerd in Vlaanderen in het midden van de zestiende eeuw. Er zitten knipogen in naar Bruegel en Tijl Uilenspiegel en historische verwijzingen naar de Spaanse bezetter Philips II, maar nazaat Schemerwoude moet de hoofdrol delen met de Griet in kwestie. (Bron: www.hermannhuppen.com) Het Franse album Les Tribulations de Choucas 1: Treking Payant deed even het misverstand rijzen dat dit een spin-off was van De Kraai door Lax. Niets is minder waar. De zwarte look van de covers en het gelijkmatige titelgebruik verwarden de lezers. Zij wisten bijna niet meer of ze nu een nieuw album kochten of niet, althans volgens uitgeverij Dupuis. Dan maar kiezen voor een nieuwe titel, een groter formaat, zelfs een aangepaste tekenstijl en een nieuwe nummering. Deze herlancering past in de slipstream van het succes van Lax' veelgeprezen Vrije Vlucht-album De Teenloze Adelaar. Trekking Payant speelt zich af in Nepal en blijft vooralsnog onvertaald. Het verhaal waar Lax nu mee bezig is, brengt de klungelige detective naar Zwart-Afrika. Daarnaast gooit Lax zich volop op het scenarioschrijven. Door gebrek aan tijd laat hij het tekenen van een volgend gepland Vrije Vlucht-album zéér verrassend over aan Jean-Claude Fournier, die hiermee totaal van register verandert. Fournier kennen we uiteraard als oud-tekenaar van Robbedoes, het inmiddels opgedoekte De Kannibrallen en Bizu. (Bron: ToutenBD, 31 januari 2006) In tegenstelling tot eerdere berichten is de Nikopol-trilogie van Enki Bilal helemaal geen trilogie. In mei verschijnt de Franse editie van deel 3 bij Casterman. Daarna moet er nog een extra, afsluitend deel verschijnen. In de Franse krant Le Monde zegt Bilal hierover: "Deze episode zal veel luchtiger zijn, veel dichter bij de graphic novel dan de voorgaande delen. (...) De tijd verandert mijn blik op de wereld die ik had, op de personages ook. Ik weet nog niet hoe het verhaal zal eindigen. Ik sta voor een dilemma: moeten de twee liefdesverhalen goed of slecht eindigen?" 't Is eender, meneer Bilal. We kijken er sowieso naar uit. (Bron: Le Monde / ActuaBD, 30 januari 2006) Wat moeten we nog toevoegen aan de nog steeds escalerende Deense cartoonhistorie? Een spotprent van de profeet Mohammed met bom in plaats van tulband viel niet in de smaak van de moslimgemeenschap in inmiddels Noord-Afrika, Arabische en Aziatische landen. Ook Europese moslimgemeenschappen springen op de kar. Vlaggenverbrandingen en -besmeuringen, boycotacties, betogingen, eisen tot verontschuldigingen, doodsbedreigingen en ontslagen bij een paar kranten die de spotprenten overnamen of er over doorboomden, domineren de media. Volgens een interpretatie van de koran mag de profeet niet afgebeeld worden, wat een lezer van De Standaard deed opmerken: "Als afbeeldingen van de profeet verboden zijn, hoe hebben de moslims hem dan kunnen herkennen?" Maar terwijl de westerse wereld schermt met begrippen als persvrijheid en vrijheid van meningsuiting (waar is trouwens het recht op respect en beleefdheid?), vergeten ze te kijken in eigen boezem. Kamagurka waagt zich iet meer aan cartoons over de islam, hij kreeg problemen met cartoons over de tsoenami, over Dutroux en met Herr Seele en hun beider Cowboy Henk over de concentratiekampen. Het Franse satirische blad Hara-Kiri kreeg indertijd een publicatieverbod in België opgelegd omdat een cartoon koning Boudewijn afbeeldde als "roi des cochons" (koning van de varkens), kort na diens dood. De lijst is eindeloos. Waarom Gotlib in de jaren zeventig dan weer géén last kreeg met een behoorlijk vunzig stripje waarvan je HIER een plaatje ziet, is een andere vraag. The times, they are a-changing. In de berichtgeving over Trondheims Grand Prix van de stad Angoulême (zie onze berichtgeving van vorige week) verklapte Le Monde dat achter de weblogger Frantico niemand minder dan Donjon-auteur Trondheim zit. Sinds zijn ontstaan groeide de blog met onbeholpen getekende gags over het dagelijks leven van de goedzakkige dikkerd Frantico zienderogen uit tot de bekendste Franse stripblog. Het trok de aandacht van de Franse uitgever Albin Michel die een album uitgaf van een selectie gags. Het album was samen met Kinky en Cosy van Vlaming Nix genomineerd in de categorie beste debuut op het festival van Angoulême. Volgens het protocol had Trondheim deze prijs moeten... overhandigen. Op tal van Franse stripfora en in artikels in de (vak)pers werd al langer gespeculeerd over de ware identiteit van Frantico. Een paar hadden het bij het rechte eind. Sinds oktober 2005 zijn er geen dagelijkse stripjes meer gepubliceerd. (Bron: Le Monde / ActuaBD, 1 februari 2006) | |