De prijzenfanfare in Angoulême en Lewis Trondheim nieuwe president (28 januari) | Op dit moment hebben we een fotograaf en een occasionele verslaggever ter plaatse op het Franse stripfestival van Angoulême, het grootste en belangrijkste festival van Europa. Hun vruchten kan je hoogstwaarschijnlijk volgende week lezen en bekijken op deze site. We kunnen je alvast de prijzen meedelen in de verschillende categorieën. • De belangrijkste categorie blijft die van het Beste Album. De Dagelijkse Worsteling van Manu Larcenet en De Muzikant van Marjane Satrapi wonnen in de vorige jaren en raakten daarna sneller vertaald. Het wordt dus uitkijken wie het vrij toegankelijke Notes pour une Histoire de Guerre van de Italiaanse auteur Gipi zal vertalen. Gipi ontvangt alvast een geldbedrag van 5.000 euro dat aan de prijs is verbonden. Het album wint daarbovenop ook nog eens de Prix Goscinny als extra bekroning voor het scenario. Notes pour une Histoire de Guerre gaat over drie jongeren van sterk uiteenlopend karakter. In een nabije toekomst komen zij in een door oorlog verwoest land terecht in een bandenloze gemeenschap waar enkel het recht van de sterkste geldt. • De jury vindt dat Elke Raaf Pikt van Gibrat de Beste Tekeningen heeft. • Het Beste Scenario dacht Étienne Davodeau (gekend van de Vrije Vlucht De Val) uit voor Les Mauvaises Gens. Het autobiografische auteursverhaal wint ook nog eens de Publieksprijs. Een album dat blijkbaar de kenners én de lezers weet te waarderen. Naast het festival won het album ook de Prix France Info 2005 voor de beste actuele stripreportage. Het verhaal speelt zich af in een klein landelijk Frans katholiek dorpje, gedomineerd door de kerk en de fabriek in de buurt, waar de jonge Davodeau woonde bij zijn ouders. Davodeau wil reageren, iets doen, en dat alles in het kader van sociale vooruitgang na de Tweede Wereldoorlog tot aan de verkiezing van president Mitterand. • Het genomineerde debuutalbum van Kinky & Cosy van Vlaming Nix wint niet in de categorie Eerste Album. Hier lopen Clément Oubrerie en Marguerite Abouet met de eer weg voor hun eerste deel van het onvertaalde Aya de Yopougon. Kinky & Cosy was trouwens ook genomineerd voor de Publieksprijs. De nominaties op zich kunnen al tellen. • Prijs van het Patrimonium (beloning voor het heruitbrengen van oud werk) is voor Love & Rockets deel 1 door één van de Hernandez-broers Jaime. • Blacksad 3: Rode Ziel door Guarnido en Canales is het album dat ervoor zorgt dat het de prijs van de Beste Serie wegkaapt. • De Jeugdprijs van 7 tot 8 jaar is voor Yakari 31: Yakari en de Appaloosas van Derib en Job. • De Jeugdprijs van 9 tot 12 jaar is dan weer voor Konvooi 8 van Buchet en Morvan dat voorlopig nog niet is vertaald door Arboris. • Het Belgische fanzine uit Luik Mycose wordt bekroond met de Prijs van de Alternatieve Strip. • Het Beste Album van een Scholier is gemaakt door de 16-jarige Elsa Fanton. • In het meer commerciële circuit wint De Teenloze Adelaar, het supergoeie Vrije Vlucht-album van Lax, de Grand Prix RTL, één van de hoofdsponsors van het festival. Het album staat volgens de tussenuitslagen in onze Top 10 van 2005-wedstrijd alvast zeer hoog genoteerd. Naast deze prijs loopt het album ook nog eens weg met een award uit de marge van het festival. Een resem journalisten, historici, stripspecialisten en critic gaven De Teenloze Adelaar de semi-religieuze Oecumenische prijs, enkel gegeven aan strips die een humane waarde uitstralen en ook nog eens een grafische kwaliteit bieden. Vorig jaar was het Manu Larcenet die won. Lewis Trondheim nieuwe president Aan de vooravond van het festival werd er serieus gelobbyd door Michel-Edouard Leclerc, de president directeur generaal van de Franse supermarktketen Leclerc en een sponsor van het festival om eens een scenarist als grote overwinnaar uit te roepen. In de verschillende 33 edities liep enkel Jacques Lob weg met de grote eer. Met Lewis Trondheim als grote winnaar is daar precies half aan voldaan. Niet alleen is Trondheim (echte naam: Laurent Chabosy) tekenaar van Donjon Zenit, Net Echt, het eerste deel van Kaput & Zösky, Mister I en Mister O, hij schrijft het ook nog eens. Daarnaast treedt hij op als scenarist voor Koning Snotneus (dat weldra ook een tekenfilmreeks zal kennen), het tekstloze Lieve Kerstman en de verschillende spin-offs van Donjon waar eveneens spitsbroeder Sfar aan meewerkt. Commercieel gezien komt het ons ook niet slecht uit want momenteel loopt in de deelnemende stripspeciaalzaken een Donjon-kennismakingsactie. De hierboven vermelde titels zijn slechts een fractie van de vertaalde reeksen en albums van de humorkampioen. Voor Manu Larcenet (De Dagelijkse Worsteling) creëerde hij Les Cosmonautes du Futur, Vénézia voor Koning Snotneus-tekenaar Fabrice Parme, Allez Raconte en Papa Raconte voor José Parrondo en voor zichzelf het tekstloze Le Mouche (dat eigenlijk een manga moest worden voor de Japanse markt), een resem one-shotjes in diverse uitvoeringen (kleur, zwart-wit en variabel in formaat) en Lapinot, die Nederlandse stripweekbladlezers misschien beter kennen als Kobijn. Van Kobijn staat een eerste album gepland bij Silvester. Elk album speelt zich af in een ander genre, tot een klassiek Robbedoes-avontuur toe. Kobijn komt als cameo trouwens ook voor in een album van Blacksad... Goed zoeken, we tonen het je ooit wel eens in onze Cameo-estafette. Trondheim schroefde zijn grote stripproductie een paar jaar geleden terug ten voordele van andere projecten. Naast het scheppen van strips, is Trondheim een sterke man in de collectievorming van Futuropolis. Hij won in 2004 al de VPRO Grand Prix voor de Nederlandse Stripdagen. (Bron: ActuaBD, ToutenBD, Angoulême en Emmanuel Lerno) | | 2006, het jaar van Yslaire (28 januari) | Soms komt het één en ander samen en beleeft een auteur plots een topjaar qua aantal nieuwe titels en in de gaten te houden projecten. Yslaire is zo'n auteur en 2006 is zo'n jaar. Al in februari verschijnt De Drie Maagden 2, het laatste deel van het sf-tweeluik, op scenario van Sylaire, een pseudoniem van de auteur. Bij het Franse Futuropolis, tegenwoordig eigendom van Soleil, moet dit jaar Le Ciel au-dessus de Bruxelles (De Hemel boven Brussel) verschijnen, een met seks en liefde doordrongen anti-oorlogsverhaal waarover we hier al een tipje van de sluier oplichtten. Volgens een oude belofte hebben we ook een nieuwe Samber te goed, te verschijnen bij Glénat. De klap op de vuurpijl had de vertaling van Frommeltje en Viola 4 moeten zijn (eindelijk!) door Saga Uitgaven, maar deze plannen zijn noodgedwongen met een jaar uitgesteld. Yslaire is enthousiast tot en met, hij zou zelfs een nieuwe cover tekenen, maar bij Glénat is het voorlopig windstil. De rechten krijg je als vertalingsuitgever niet zomaar, dus 't kan nog effe duren. Wachten is het ook op het dubbele einde van XXste Hemel, het slot van de prestigieuze trilogie met twee verschillende eindes in twee afzonderlijke albums. Talent hééft de rechten en naar verluidt al een hele tijd het benodigde materiaal. Ook hier is het wachten op een release. Als ze wachten op een geschikt moment, awel, gelijk wanneer in 2006 is dus het moment. | | Vlaamse vermeldingen in Rock Mastard 2, van Blankenberge tot Poperinge (28 januari) | We zijn eerlijk: dit is een volstrekt nutteloos bericht. In het recent verschenen tweede album van Rock Mastard door Boucq en Delan, dat eigenlijk een remake is van een veel eerder verschenen album van Rock Mastard, zitten drie verwijzingen naar Vlaanderen. Op pagina 8 en 9 doet eventjes een professor Van Babelute mee, genoemd naar de aan het tanden klevende honingsnoepje uit voornamelijk Blankenberge. Op pagina 43 ontmoeten we Meneer De Vlaminck, een alligator. Op pagina 61 gaat de slechterik van het verhaal de held Mastard te lijf met... de kathedraal van Poperinge. Leg dat maar eens uit aan de Fransozen. Zij mogen ons dan uitleggen waarom Rock Mastard 2: Pas de Deo Gratias pour Rock Mastard niet vertaald wordt! In het album moet de uit zinderende heldendom opgetrokken Mastard het opnemen tegen een megalomaan geworden tuinkabouter. Het is een absurde historie, dat klopt. | | Oeps! bij Dupuis (28 januari) | Als je een beetje verder scrolt in deze kolom, kom je opnieuw terecht bij het Cijfertjes-bericht. Daar maken we gewag van een rapport van het Europese marketingonderzoekbureau GfK. Voor de holding Dargaud/Lombard/Dupuis zag het er niet slecht uit, ondanks een jaar waarin de stripverkoop in het algemeen stagneerde. Er werd zelfs gesproken over een slecht jaar, vooral voor de kleinere uitgeverijen. Maar Dupuis is nochtans een zorgenkindje. In de Waalse krant Le Soir verduidelijkt uitgeefdirecteur Dimitri Kennes het één en ander. Van 5 naar 3,5 miljoen Het is waar dat de verkoop van strips van Dupuis er op achteruit is gegaan. De grootscheepse herlancering van Spirou (nieuwe titel: Spirou HeBDo) deze maand in de Franse kiosken met een drastisch verhoogde oplage tot 300.000 exemplaren is een financiële — laten we het maar zo noemen — uitdaging, maar van strategisch groot belang. Voor Dupuis weegt de verkoop van de oldies nog steeds het zwaarst door, maar het is net die stock dat in een dalletje zit. Een dalletje van zo'n anderhalf miljoen verkochte exemplaren minder: van 5 tot 3,5 miljoen. De lancering gaat gepaard met heel wat marketing bij onze zuiderburen. Een reeks postzegels (zie afbeelding) op miljoenen exemplaren die vanaf hoort daar ook bij. Ze zijn in Frankrijk te koop vanaf 26 februari. Jommeke en de manga Dupuis is zowat de enige grote Franstalige uitgever die zich niet op de mangamarkt begeeft. Enkel in Vlaanderen en Nederland kent de manga nog geen opmerkelijke afzet, daar verbaast de Franse vakpers zich zelfs over. In Frankrijk vreten de manga gulzig 40% van de totale verkoop op. De goedkope pocketjes in zwart-wit winnen het jonge volkje voor zich, uiteraard ten koste van de luxueuzere kleurenalbums in hardcover van ongeveer 10 euro per album. In de Franse winkels nemen enkel manga en nieuwigheden de zichtbaarste displays in. Dat moet je ook veroveren. In een interview in BoDoï uit 2005 legde Jean Van Hamme al uit dat Dupuis indertijd niet heeft gekozen voor het aankopen van rechten op mangatitels ten voordele van de vernieuwing van de rechten op... Jommeke! Een prijs dat ze allicht nu moeten betalen. Spirou HeBDo als supertroef Het is daarom te begrijpen dat er volop wordt gegokt op een vernieuwd succes voor Spirou HeBDo, dat dan weer wél duidelijk aanwezig is in kiosken, krantenwinkels die strips verkopen en stripwinkels. Het wordt de belangrijkste motor voor de uitgeverij en gaat grotendeels de concurrentie aan met het populaire Mickey, even duur, even dik, een gelijke oplage. Net deze maand ziet Spirou HeBDo er anders uit: ander papier, nieuwe lay-out, nieuwe reeksen en dikker. Het blad telt nu 68 pagina's. Acht van de twintig extra pagina's worden — slim — nu en in de toekomst gevuld met oude strips uit het Dupuis-fonds, 't is te zeggen reeksen als De Smurfen, Guust Flater, Lucky Luke, Baard en Kale, Buck Danny Marsupilami, Bollie en Billie, Natasja, oude verhalen van Robbedoes en Kwabbernoot, enzovoort. Vlaams/Nederlandse minderheid En de Vlamingen en Nederlanders? Die mogen de komende maanden en jaren veel op hun buik schrijven. Pas als een serie zich in het Frans heeft bewezen, wordt een vertaling overwogen. Een evaluatie dringt zich traditioneel pas op na het verschijnen van album drie of vier. Let er maar eens op bij al die stopgezette Dupuis-reeksjes na nummer 3 of 4. In het geval van bijvoorbeeld Seuls door Gazzotti en Vehlmann (zie ook verder in deze kolom) betekent dat ongeveer zes jaar geduld uitoefenen. De tekenaar wisselt immers elk nieuw deel van Seuls af met een Soda. Als er bijgevolg telkens twee jaar tussen een nieuw album zit, 'zijn we flink — excusez le mot — gescheten'. Het uitbrengen van een vertaling is voor de Italiaanse eigenaars van Média Participations, waartoe Dupuis, Dargaud en Lombard behoren, absoluut geen prioriteit. Daar zijn boekhouders aan de macht en die letten alleen op cijfertjes. De Nederlandstalige markt is peanuts. We zijn een minderheid en 't zal een tijd duren vooraleer dat besef zal doordringen. (Bron: Nicolas Anspach — ActuaBD, januari 2006 / Daniel Couvreur — Le Soir, 21 januari 2006) | | Yves Sente nieuwe scenarist van Thorgal (21 januari) | Onder andere vorige week kon je in ons spraakmakend scenaristenoverzichtje nog lezen dat alle tekens erop wijzen dat Yves Sente de reeks Thorgal zal overnemen van Jean Van Hamme. Awel, dat is nu officieel. Het contract is getekend. In de herfst van 2006 verschijnt Thorgal 29: Le Sacrifice (Het Offer), het laatste album dat is uitgedokterd door Van Hamme. Om de continuïteit in de reeks te bewaren, ligt Sentes eerste worp in 2007 in de winkel. Het scenario is al voor een groot deel klaar. De reeksnaam blijft behouden, al zal de nadruk meer komen te liggen op zoon Jolan. Yves Sente is de uitgeefdirecteur van Lombard en heeft samen met Rosinski al het eerste tweeluik van De Wraak van Graaf Skarbek op zijn naam. Sente blijft Van Hamme op de voet volgen want na de succesvolle overname van Blake en Mortimer door Ted Benoit en Van Hamme was het team André Juillard en Sente aan de beurt. Toevallig verschijnt er dit jaar een nieuw Blake en Mortimer-verhaal door René Sterne en Van Hamme, het eerste deel van een tweeluik dat in 2009 voltooid zal zijn. Pas daarna staat een nieuwe samenwerking tussen Juillard en Sente op het programma. Ondertussen schrijft Sente ook nog een spionageverhaal voor François Boucq. (Bron: ActuaBD — 20 januari 2006 / BoDoï 92 — februari 2006) | | Na de muziekindustrie, de luchtvaart en de colabusiness wil Richard Branson van Virgin nu ook de strip- en (teken)filmwereld veroveren. In samenwerking met Gotham Entertainment, Deepak Chopra en filmmaker Shekhar Kapur houdt Branson Virgin Comics boven de doopvont. Tezelfdertijd ziet Virgin Animation het levenslicht. Gotham Entertainment is de belangrijkste comicuitgever in zuid-Azië en licentiehouder van Marvel in Indië. Recent kreeg het de toestemming om een eigen Indische Spider-Man-variant uit te brengen. De hoofdzetel van Virgin Comics opent Branson in New York met de Indische lezer als voornaamste doelpubliek. Om te mikken op een internationaler publiek trekt Branson de Chinese regisseur John Woo (Face/Off, Broken Arrow, Mission Impossible 2) aan die voor Virgin Comics een comic zal schrijven. De (teken)filmpoot wordt geopend in Bangalore, Indië. (Bron: Variety / Newsarama) | | Altijd leuk voor meelezende boekhouders. We hebben wat cijfertjes uit diverse bronnen verzameld die je een idee geven van wat er internationaal reilt en zeilt op de stripmarkt. De Belgische uitgeverij Media-Particiations, samengesteld uit de gefuseerde uitgeverijen Dupuis, Dargaud en Lombard, haalde in 2005 een omzet van 150 miljoen euro met de verkoop van strips in Frankrijk, België en Nederland. Het is de grootste Europese stripspeler. In Frankrijk vlogen in 2005 meer dan veertig miljoen verkochte stripverhalen over de toonbank, een daling van 1,3% in vergelijking met 2004. De gezamenlijke omzet bedraagt 398 miljoen euro, een daling van 2,5%. 30% van de verkochte strips is van Aziatische oorsprong. Interessant om weten is dat volgens GfK (een belangrijk Europees marketingonderzoeksbureau) een nieuwe titel zijn grootste verkoop kent (met name 60%) binnen de eerste vijf weken na de lancering van de titel. Creativiteit en marketing maken voor GfK het verschil uit om in de toekomst de Franco-Belgische strip opnieuw 'op de markt te zetten'. Verder van huis zijn er ook tellers in dienst. In 2002 werden in Japan anderhalf miljard striptitels verkocht. Goed voor een jaaromzet van 523 miljard yen. Het stripblad One Piece alleen al kende een oplage van 2,63 miljoen exemplaren. In november 2005 werden van de 25 best verkopende striptitels in de Verenigde Staten samen 2,3 miljoen exemplaren verkocht. De groei in het segment graphic novels bedraagt volgens distributeur Diamonds 89% ten opzichte van het jaar daarvoor. Volgens een andere bron is de groei slechts 44,7%. Het blijft een explosieve stijging. In Engeland is de stripverkoop verdubbeld sinds 2003. De hoofdreden voor deze stijging is de toevloed Aziatische strips, de manga (Japans) en manhwa (Koreaans) om er maar twee te noemen. Zoals steeds ontbreken ons weer eens Nederlandstalige gegevens, een dwerg zonder inspraak. (Bron: Joost Pollmann — Stichting Beeldverhaal Nederland / Newsarama / Toutenbd) | | De Stripspeciaal-Zaak 38 deze week in de winkel (14 januari) | Vanaf deze week wordt het nieuwe nummer van De Stripspeciaal-Zaak, onze tweemaandelijkse nieuwsbrief op papier, verdeeld naar de deelnemende winkels. Daarin vind je een kordate selectie van het stripnieuws van november en december, een resem besprekingen en — exclusief voor het papieren nummer — een kijkje naar de te verschijnen albums in januari en februari. Onze nieuwsbrief is zoals steeds GRATIS mee te grabbelen in de deelnemende winkels. Groet de winkelier(ster) beleefd en koop er in ruil minstens één stripje in zijn of haar zaak. Dan zijn alle partijen weer tevreden. 't Is maar een voorstel. | | Hete nieuwsjes van scenaristen Van Hamme, Le Tendre, Morvan en Jodorowsky (14 januari) | Jean Van Hamme trok samen met Philippe Francq naar Hongkong om er documentatie te verzamelen voor het volgende tweeluik van Largo Winch. Deze werkreis combineerde hij met een ontspanningsreis naar het noorden van China. Bij zijn terugkomst lag het tweede deel van een Thorgal-scenario op hem te wachten, geschreven door Van Hammes opvolger. Nu opletten geblazen. Deze maand januari wordt het contract ondertekend dat de scenario-opvolging bevestigt. Op dit moment is er nog geen naam bekend, maar alle tekens wijzen erop dat Yves Sente (Blake en Mortimer, De Wraak van Graaf Skarbek) na Thorgal 29 voortaan de reeks op zich neemt. Thorgal 30 is voorzien voor 2007, het jaar waarin de reeks zijn dertigste verjaardag viert. Morvan krijgt groen licht van Dupuis om Robbedoes en Kwabbernoot 47: Parijs onder de Seine als een herwerkte versie op de markt te brengen. Deze herdruk zal eveneens 62 pagina's tellen zoals het recente album De Man die niet Wil Sterven. Een klein twintigtal pagina's wordt aan het album toegevoegd om het verhaal beter verstaanbaar te maken. Het nog te verschijnen nieuwe album speelt zich af in Tokyo. Lees er hier meer over. Scenarioschrijver Serge Le Tendre kan ook wat bevestigen waar we het al eerder over hadden bij een opsomming van Loisels toekomstplannen. Het volgende album van Op Zoek naar de Tijdvogel vormt het sluitstuk van de cyclus. Daarna zal een tweede tekenteam een handje helpen om vervolgen uit te brengen. Zo krijgt de reeks meer continuïteit. Op dit moment zijn de voorbereidingen daartoe al getroffen. Vierde scenarioschrijver in deze winning streak is Jodorowsky. Van zijn hand verscheen afgelopen week het Franse deel van Borgia 2 waarvan het eerste deel in vertaling pas in december 2005 verscheen. In het album nemen verschrikkelijk wreedaardige passages (een met een lans doorboorde zwangere vrouw en een bloederige vierendeling om er maar twee te noemen) de bovenhand op erotische scènes van specialist Manara. De reeks zal uiteindelijk drie delen tellen. Momenteel werkt Jodorowsky het allerlaatste deel af van De Technovaders. Zoals beloofd doktert hij ook een volgende episode van De Metabaronnen uit. Verder heeft hij nog de lopende taken voor Megalex 3 en het einde van het Bouncer-tweeluik. En als klap op de vuurpijl komt er een vervolg op De Incal. In 2000 verscheen al eens Na de Incal 1: De Nieuwe Droom door Moebius en de kleuren van Beltran. Het wordt eens tijd dat scenaristen even grote sterren worden als hun tekenaars.
(Bron: BoDoï 92, januari 2006) | | De (nog) niet-vertalingen bij Dupuis/Dargaud (14 januari) | Vorige week verschenen bij Dupuis een aantal Franse titels die geen Nederlandstalige versie kregen. Toch vreemd, als je de kwaliteit van bepaalde albums in relatie brengt met de verkoop van andere reeksen van de heren auteurs. Zo kent Les Tribulations du Choucas, een spin-off van het verfijnde De Kraai door Lax geen vertaling. Van meneertje Lax verscheen vorig jaar het Vrije Vlucht-album De Teenloze Adelaar dat dankzij een voorpublicatie in Metro inmiddels al een tijd geleden is uitverkocht bij de uitgeverij. Ook Seuls, een waarlijks spannende opener van wat een topreeks kan worden (zie ook de afbeelding hierboven), houdt men voor ons verstopt. De auteurs zijn niemand minder dan Bruno Gazzotti, die elk nieuw album van Soda zal afwisselen met deze nieuwe reeks, en Fabien Vehlmann, de scenarist van Een Wolkeloze Toekomst (ook al in samenwerking met Gazzotti), Green Manor (één van de verrassingshits van vorig jaar) en het one-shotje van Robbedoes en Kwabbernoot dat in februari zal verschijnen. Wij hebben de moeite gedaan om het in het Frans te lezen en begrijpen langs geen kanten waarom het niet vertaald raakt. Straks een reden. Nu de inhoud. In een proloog vernemen we dat een paar kinderen wat probleempjes hebben met hun ouders. Of het verband houdt met de gevolgen daarvan, weten we nog niet. Een dag later ontwaken vijf kinderen in hun grootstad in een desolate omgeving. Alle volwassenen zijn verdwenen, de televisiezenders en radio-omroepen zwijgen als vermoord, aan de andere kant van de telefoon nemen familieleden niet op en zelfs de stadsfontein werkt niet. De vijf moeten zien te overleven en dat gaat niet vanzelf. Nog meer niet-vertalingen? Jazeker. Oh! Lieve Hemel 5, Violine 3, het begin van de Spotlight-reeks Messire Guillaume (van de tekenaar van De Heer der Dolende Zielen dat al na twee delen werd stopgezet in het Nederlands — ook al op scenario van Vehlmann) en enkele albums uit de collecties Impressie(s) en Expresso. En wat bij Dargaud? Een onmiddellijke vertaling van IAN 3 (raad eens... van scenarist Vehlmann!), Kabbale 3, Mayam 3, Eastern 2 en Black Op 2 is onzeker terwijl de vertalingen van Karaat 4 en Kenya 4 minimum een paar weken zijn uitgesteld. Bij de derde mogendheid onder het Media Participations-dak, Lombard, is 't ook al van dat. Vlad 7 (het laatste deel van de cyclus) is uitgesteld. Rock Mastard 2 zou wel eens onvertaald kunnen blijven terwijl Les Voisins in de collectie Derde Stroming (waarvan ze zelfs in het Frans toegeven dat de complete collectie een flop is) misschien terecht onvertaald zal zijn. Voor maart staan er vier nieuwe titels gepland waaronder Mister President 2 en Leonardo 36, maar hieromtrent ontbreken ons recente bestelbonnen om hierover te kunnen klagen indien ze in het Nederlands niet worden aangekondigd. Dit overzichtje is dan nog onvolledig. We weten nu ook weer niet alles. De reden Na de overname van Dupuis door Media Participations, de eigenaar van Dargaud/Lombard, is de organisatie hertekend. We hebben het in het verleden al meermaals gehad over diverse ontslagen, verhuizingen, nieuwe bazen, nieuwe collectiesamenstellers, veranderingen en prompte stopzettingen. Recent is zowat de belangrijkste verandering doorgezet. Dupuis beschikt over een eigen magazijn dat zelfs redelijk recent een flinke uitbreiding kreeg voor meer opslagcapaciteit. Het zou zottenwerk zijn om daar geen gebruik van te maken door de andere uitgeefhuizen. De distributie van de albums gebeurde vroeger door verschillende verdelers. Ook daar is een einde aan gekomen. Voortaan brengt één verdeler (met name Balloon Books voor het Nederlandstalig gebied) de albums van Dupuis, Dargaud en Lombard naar de winkels. Aan die "voortaan" hangt echter een prijskaartje. Alles moet nog in de juiste plooien vallen en nader gestroomlijnd worden. Daarom zien de uitgeverijen zich verplicht om zich voor ons taalgebied te beperken tot een minumum aan aantal nieuwe titels. Helaas is de communicatie daarover ook beperkt tot een minimum bij bijvoorbeeld de vertegenwoordigers bij stripspeciaalzaken, die elkaar onbewust tegenspreken want niet elke stripwinkel te lande krijgt eenzelfde vertegenwoordiger over de vloer. Vanuit verschillende bronnen weten we nu dat een aantal van hoger genoemde titels waarschijnlijk wél nog in vertaling verschijnen, maar dan pas later... Of het een dooddoenertje is om ons zoet te houden, daar spreken we ons niet over uit. Wat we ook zullen moeten leren, is om niet langer de Franse websites in de gaten te houden en daar automatisch vanuitgaan dat vertalingen (van het al beknibbelde Nederlandstalige aanbod) gelijktijdig zullen verschijnen. 't Wordt moeilijk om het stripwereldje vanuit een zonnig perspectief te blijven bekijken. | | Toptijd! Top 10 van 2005, de Nederlandse Top 10 'Aller Tijden' en de BelgenTop 100 (7 januari) | Welkom in 2006, het jaar dat ons hopelijk weer een smeet supergoeie strips oplevert. Maar we verplichten jou ook om meermaals terug te kijken. Ten eerste naar 2005 want we zoeken weer eens de beste strips van het jaar. Om je aangeboren luiheid naar daden om te zetten, gooien we dit jaar een ORIGINELE PLAAT in de prijzenpot naast een aantal HC-uitgaven met ingenaaide en gesigneerde ex-libris en evenveel reuzegrote promotiebanners van een Vlaamse toptekenaar. We koppelen hier tegelijk een tweede oproep aan vast. Dit jaar zoeken we namelijk naar de beste Nederlandse strips 'aller tijden'. We leggen je deze dubbele wedstrijd van naaldje tot draadje uit op onze speciale Wedstrijd-pagina. Surft allen daarheen en slaat aan het top-tienen. En om nog even verder te teren op de resultaten van onze oproep van vorig jaar, presenteren we je graag de BelgenTop 100! Het printbare pdf-document (zo'n 10 MB zwaar) telt 56 pagina's waarin alle 50 albums uit onze BelgenTop 50 in detail en met extra beeldmateriaal worden behandeld. Bovendien is het document aangevuld met de nummers 51 tot 100 op één overzichtspagina. Als toemaatje staat al op de tweede pagina een reeks-Top 20. We hebben alle genomineerde albums van eenzelfde reeks opgeteld en deze resultaten naast de uitslag van de one-shots en dergelijke meer gelegd. Uit deze puntenvergelijking kwam Kuifje als de allerbeste Belgische reeks uit de bus, op de voet gevolgd door Blake en Mortimer en de onaantastbare klassieker De Chninkel. Suske en Wiske is de eerste Vlaamse reeks op nummer 4. Thorgal is onze nummer 5. De rest van de volledige top 20 lees je maar in onze pdf. Alsjeblieft en tot de volgende topwedstrijd. | | Nieuw bij Casterman (7 januari) | Terwijl de groep Dupuis/Dargaud/Lombard steeds meer steken laat vallen door het niet vertalen van interessante nieuwigheden of het stopzetten van reeksen die zelfs niet de kans krijgen zichzelf te bewijzen, is het bang afwachten of ook andere uitgeverijen meer en meer de snoeischaar bovenhalen in hun Nederlandstalig uitgavenbeleid. Enfin, deze week voegen we nieuwe titels toe aan de lijst Te Verschijnen van Casterman. Loisel, Hermann, Hergé, Servais, J.-F. Charles, Hugo Pratt,... Casterman houdt van ronkende auteursnamen. Compleet nieuw is echter De Gilde 1: Astraban door tekenaar Oscar Martin en scenarist Miroslav Dragan. De tekenstijl snoept wat af van Blacksad (maar dan meer cartoonesk) en Sky Doll. Niet toevallig want de Spanjaard Oscar Martin komt eveneens uit de animatiesector of tenminste de verstripping van bekende cartoonfiguren met dieren in de hoofdrollen. Hij werkte aan Tom and Jerry-comics die verschenen in Europa en de VS om daarna bij de Franse Disney-poot aan de slag te gaan en vervolgens The Lion King te verstrippen voor een Deense uitgever. Hij hielp ook al mee aan Rolf Kauka's in Duitsland ontzettend populaire Fix und Foxi. In 1992 startte hij solo een Spaanse reeks en richtte de Oscar Studio op in 1998. In 2001 wierp hij zich ook nog eens op Woody Woodpecker. Het internationaal bezige baasje kreeg in 2002 een Lifetime Achievement Award van Warner Bros voor zijn Tom and Jerry-reeks. Het verhaal schept dan weer uit de Harry Potter-soep. We leren er de jonge alchemist Astraban in kennen en volgen zijn handel en wandel in een gilde vol bandieten waar hij uiteindelijk de Grootmeester van zal worden. Korte inhoud van het eerste deel: "De jonge en onstuimige Astraban viert met een groot drinkgelag zijn toelating tot de prestigieuze alchemie-academie. Maar wanneer hij een meisje op het nippertje redt van de dood, ziet hij dat zijn vrienbden afgeslacht worden en moet hij zelf vluchten. Hij zoekt zijn toevlucht tot het meisje dat hij gered heeft. Zonder dat hij het weet, zet hij zijn eerste stappen in De Gilde". In maart verschijnt het album. (Bron: Casterman / www.lambiek.net) | | | | Wie net zoals ons een trouwe, wekelijkse lezer is van de weblog van de Stripeljee, vroeg zich de afgelopen paar weken wellicht ook af wat er schortte aan de dagelijkse updates. De Stripeljee is een Vlaams dagcentrum voor fysisch volwassen gehandicapten die een stripbibliotheek runnen in Rotselaar. En je moet weten dat zij het opvolgen van internationaal actueel stripnieuws danig onder de knie hebben. De geringe online aanwezigheid was niet te wijten aan een lang uitgesponnen nieuwjaarskater, maar aan een driftig voorbereiden achter de schermen van het eerste Stripelmagazine, een online magazine over strips dat een paar zeer informatieve en verrassende interviews biedt. Zo komt de inmiddels zestigjarige Nederlandse scenariste Patty Klein, een ancien in het vak, uitgebreid aan bod, die ons een paar geestige anekdotes van de hand doet... "Waarom ben je niet aan het werk, klootzak!" Gerd De Ley is dan weer een ex-verloofde van Fanny Kiekeboe, een personage dat echt bestaat, zij het lichtelijk aangepast naar een stripversie Gerd Leiwater genoemd, dat een exclusief en leuk interview oplevert. Gaia-frontman en stripliefhebber Michel Vandenbosch mag ook zijn zegje placeren. En daarnaast zijn er een aantal vaste rubrieken. Heel wat en sterk gevarieerd. Het beste is dat Stripeljee élke woensdag zichzelf poogt te overtreffen want elke week is er een nieuwe update. Hier nogmaals de link. Wij hebben alvast een nieuwe bron voor stripinformatie aangeboord. Die mannen doen dat goed. Sommigen zijn nog steeds niet bekomen van het vierluik Ibicus van Pascal Rabaté. Wat een pracht! Sommigen hebben het zelfs nog niet gelezen! Enfin, voor de fijnproevers onder ons dit bericht. Rabaté brengt in 2006 een nieuw album uit, getiteld Les Petits Ruisseaux (figuurlijk is het een deel van het spreekwoord "vele kleintjes maken een groot"). Hopelijk vertaalt Oog & Blik het spoedig. Ibicus hebben ze uitmuntend uitgebracht in sepiatonen. Het origineel was in zwart-wit. Voor de Franse integrale wou Rabaté het ook in sepia gedrukt zien. (Bron: BullDozer 4, januari 2006) Nog in 2006 bundelen Schuiten en Peeters opnieuw hun krachten voor een nieuw stripverhaal, volledig in zwart-wit en terug uitgewerkt met een pennetje zoals bijvoorbeeld De Toren. In het verhaal duiken personages op die wat aan de kant zijn geschoven in eerdere albums van het gouden duo. (Bron: BullDozer 4, januari 2006) Ook Andreas (die halve zot die verbluffende pagina's weet te lay-outen zoals hierboven afgebeeld) belooft zich van zijn nijverigste kant te tonen. Zoals de traditie het ondertussen wil, verschijnt er in het najaar een nieuwe Capricornus, maar tegelijkertijd start de Duitse auteur met het tekenen van zowel een Rork als een Arq, allicht voor 2007. (Bron: BullDozer 4, januari 2006) Noch 2006 of 2007 is het jaar waarin een nieuwe Asterix zal verschijnen. Laten we Uderzo zelf aan het woord in BullDozer 4: "Gezien het feit dat er altijd vier jaar tussen elk album ligt, begin ik nu aan mijn sabbatjaar... Rust, rust, rust!" De Nederlandse cartoonist Peter van Straaten wint als vierde laureaat in even zoveel jaar de Gouden Ganzeveer, een culturele prijs dat toegekend wordt aan een persoon of instituut vanwege zijn of haar grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in Nederland. Eerdere laureaten waren Maria Goos, Kees van Kooten en Jan Blokker. (Bron: Actua, Stripschrift — 25 januari 2006) Vandaag hebben we wat nieuwe titels toegevoegd bij uitgeverij Xtra in de rubriek Te Verschijnen. Tijdschriften plaatsen we er nooit bij, vandaar dat we hier eens aandacht schenken aan een nieuw blad. Het nulnummer van Joyhouse ligt normaal gezien in februari in de winkel. Het is een homo-erotisch stripmagazine met strips, illustraties, foto's en de sporadische artikels. Benieuwd of het blad wat wordt. Uitgever Ger van Wulften had vroeger Penthouse Comix in stock alvorens de titel verkocht raakte en omgedoopt werd naar Playhouse Comix. Joyhouse moet om de zes weken verschijnen. Op woensdag 18 januari kon je voor een eurootje extra een Biebel-album krijgen bij de krant Gazet van Antwerpen of Het Belang van Limburg. Daarmee zit de collectie al aan nummer 96, een hele prestatie. Maar het bijzondere is dat het Biebel-album Plantenbakken hiermee voor het eerst verschijnt. Plantenbakken verzamelt wat restantjes (gags en kerst-, paas- en vakantieverhaaltjes) uit het opgeheven Suske & Wiske Weekblad. De absurde gagreeks Biebel werd in 2002 stopgezet. Tussendoor eventjes melden dat onze BelgenTop 100 in pdf-formaat al zo'n 9.000 keer is gedownload. Dat geeft je ook een idee over het aantal lezers die geïnteresseerd zijn (en blijven) in loutere stripinformatie. Meer dus dan we zelf dachten. Lanfeust heeft hierboven àlle redenen om verbaasd te kijken. De prent komt uit het nog te vertalen vijfde deel van Lanfeust van de Sterren. Wat we al kunnen verklappen is dat Lanfeust herenigd wordt met prinses (jawel) Cixi. Maar de grootste cliffhanger geven we enkel prijs aan de lezers die geen geduld hebben. De volgende immense SPOILER ALERT kan je ontdekken door de volgende regel te selecteren in het gat dat je straks ziet, dan lees je de verrassing. Pas op, het lezen van deze regel kan je leesplezier serieus vergallen! Cixi stelt aan Lanfeust zijn zestienjarige zoon voor. Met deze surprise sluit het vijfde deel dan ook af om vast omlijnder af te stevenen naar het laatste en achtste deel van deze cyclus. Het jaarlijkse Nederlandse Stripboekenweekgeschenk is dit jaar opgehangen aan de reeks Storm van Don Lawrence. Het album is in Nederland een week lang gratis verkrijgbaar bij aankoop van een bepaald bedrag aan strips. In Vlaanderen wordt het album normaal gezien later verspreid. Het is huidig Storm-uitgever Rob van Bavel die het album mag samenstellen. Daarna staat er een nieuwe Storm op het programma terwijl alle voorbereidingen getroffen worden voor een heuse Don Lawrence-biografie. In de Hollandse Top 10 die wij van jou verwachten, springen alvast een paar Storm-titels in het oog. Hoe hoog ze zullen eindigen is nog koffiedik kijken. (Bron: BN De Stem, 21 januari 2006) Televisietip 1, al zal je weer eens je beste Frans moeten bovenhalen: op zondag 22 januari (da's morgen al) zendt de Waalse zender La Deux Franquin, Gaston & Compagnie uit omstreeks 22.05 uur. De documentaire duurt een uur en is een uitzending naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de eerste Guust Flater-strip. Met getuigenissen van Yslaire, ex-hoofdredatceur van Robbedoes Yvan Delporte, Batem, Frédéric Jannin en Marcel Gotlib. Televisietip 2, al zal je nogmaals je beste Frans moeten bovenhalen: op donderdag 26 januari kan je op France 2 nog eens de documentaire Tintin et Moi bekijken. Om 0.55 uur een dik uur lang alles wat je hoeft te weten over tekenaar Hergé. De docu is opgebouwd rond interviewfragmenten die de jonge Numa Sadoul in 1971 wist vast te leggen. Voor het eerst gaf Hergé zich voluit en sprak onder andere over de spanningen in zijn privéleven. Hij uite er ook zijn bewondering voor het talent van Franquin. Twee toptalenten op tv in één en dezelfde week, da's mooi. In absolute première: een snoepje van een cover dat vooreerst verbluffend tekenwerk van Luc De Maeyer prijsgeeft. En weet je wat? Het binnenwerk van het album is van hetzelfde kaliber. De Maeyer spendeerde aan het Classix-album Ben Hur zodanig veel tijd dat de release (eigenlijk had dit verhaal de collectie moeten openen) een half jaar is uitgesteld. In april komt het je tegemoet uit de handen van Standaard Uitgeverij. Voor het scenario staat Ivan Claeys garant. Hij houdt niet van zinloze moeilijkdoenerij en bijt graag zijn tanden in een degelijke plot. In dit geval adapteerde hij het wereldberoemde verhaal uit 1880 van de minder beroemde schrijver Lew Wallace (ooit een generaal tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog) dat je veel beter kent als de tweede filmversie uit 1959 met Charlton Heston in de hoofdrol. De wagenmennersrace blijft overeind als één van de spannendste filmscènes en is al vele malen gekopieerd en geparodieerd, onder andere in Asterix en het recentere Een Boodschap uit de Ruimte van jonkie Brecht Evens. Benieuwd hoe dat er zal uitzien in een stripversie. Op onze dubbele top 10-wedstrijd kregen we al heel wat inzendingen. Even hadden we gevreesd dat de Hollandse Top 10 'Aller Tijden' voor problemen zou zorgen. Maar ook al beperken veel deelnemers zich tot een minitopje (ze komen dus niet aan tien), dan nog is duidelijk dat het om de 'juiste' albums gaat. Er springen met andere woorden al enkele favorieten in het oog. Maar dat alles is zeer voorbarig na amper een week. Enkele slimmeriken wisten Lucky Luke: Fingers te nomineren. Terecht want het album van de Belg Morris is geschreven door Nederlander Lo Hartog van Banda, de enige scenarist die na de dood van Goscinny een voortreffelijk verhaal voor de lonesome cowboy wist te verzinnen. Beste lezer, doe ook mee aan deze wedstrijd en laat de Hollanders eens weten waar zij trots op mogen zijn. Lees hier alle info dat je moet weten over deze wedstrijd en wat je kan winnen. Trouwens, op deze pagina vind je een zeer handige overzichtslijst met vele Hollandse stripauteurs. In onze Big Blunder-rubriek zijn we vandaag aanbeland bij onze 400ste aanwinst. Applaus voor jezelf want deze rubriek komt integraal tot stand dankzij de speurzin en al of niet toevallige opmerkzaamheid van lezers van De Stripspeciaal-Zaak. De rubriek loopt al sinds januari 2001 en is deze maand dus, ondanks een lange onderbreking ergens tussenin en na een eerste versie van deze website, vijf jaar jong. De rubriek kwam tot stand na het opmerken van een resem fouten in het Suske en Wiske-album nummer 266: De Kernmonsters (dat we later recupereerden in BB200). Uiteraard is ook BB400 voorzien voor deze regelmatige gasten in de rubriek. En we blijven erbij: de rubriek is het beste bewijs dat de strips aandachtig gelezen worden. Gelezen worden blijft het belangrijkste, dachten we zo. Januari is dodenmaand bij auteurs. 't Is een spijtig fenomeen. Op 8 januari overleed Jacques Michel, zeg maar Jamic, aan de gevolgen van hartproblemen. Hij was in de jaren zestig, zeventig een vaste illustrator bij het weekblad Robbedoes en andere uitgaven van de Dupuis-groep (met name bij Télé-Moustique). In 1954 startte hij bij Robbedoes als letteraar. Grotere faam vergaarde hij in Wallonië als karikaturist, politiek cartoonist en in samenwerking met scenarist Serge Gennaux (de tekenaar van De Ballonnenprater) met een parodie op populaire tv-reeksen en celebrities uit die tijd. Daarnaast was hij actief in de tekenfilmsector. Op 8 mei zou hij zeventig geworden zijn. (Bron: Krobbel — De Getekende Reep / www.lambiek.net) Het Nieuwsblad organiseerdede afgelopen week een poll om te weten te komen wat de Belg (of tenminste de deelnemende Vlaamse Nieuwsblad-lezers) als hét nationale icoon aanzien. De puntzak frieten viel als winnaar uit de bus. Het fictieve personage Kuifje strandde op de negende plaats. Traditiegetrouw volgt in de laatste of eerste week van elke maand een update van de rubriek Op Stapel. Deze keer is dat niet anders. Een hele hoop 'oude' toekomstberichten uit de maand december staan nu online tussen de rest van de hoop. Met enige trots heeft Dargaud een nieuwe grote reeks aangekondigd van Donjon-scenarist Joann Sfar na diens De Kat van de Rabbijn, bij ons vertaald door Atlas. La Vallée des Merveilles schuiven we bij deze ook onder de ogen van een 'vertaaluitgever'. Het eerste album telt 80 pagina's op een groot formaat en stelt je een bijzondere familie voor... uit de prehistorie. Het album biedt volgens het promopraatje menselijkheid, humor, avontuur, liefde en vriendschap. Ervaring met monsters heeft Sfar al door de fijnproeversreeks Professor Bell, maar nu kan hij zich ook vakkundig gooien op de dinosaurussen... Helaas waren de dino's al verdwenen toen de eerste mensen ten tonele verschenen, ai! Niettemin staan ook actie en natuur centraal. Het wordt iets om naar uit te kijken. (Bron: www.dargaud.com) Meer duidelijkheid hebben we ontvangen over het op stapel staande boek over Jan Bosschaert. Pieter van Oudheusden, de schrijver ervan, zet wat puntjes op de i. Ten eerste zal het niet verschijnen in 2006, maar wel in 2007, het jaar waarin Bosschaert zijn vijftigste verjaardag viert. In het boek zullen alle aspecten van Bosschaerts talent uitvoerig aan bod komen: als stripmaker, illustrator en kunstenaar. Volledigheid wordt niet nagestreefd, maar van Oudheusden ging en gaat te rade bij intimi en collega's om het beste van zijn kunnen te tonen, telkens begeleid van uitgebreide teksten. 2005 was al een vruchtbaar jaar voor (biografie)boeken over bekende tekenaars of stripreeksen. Samen met de comeback van het Stripjaarboek, de Stripschrift Specials en een aantal losse uitgaven meer, wordt hiermee een nieuw lezerspubliek aangeboord. Dan nog met succes ook! Op 't laatste nippertje van 2005 heeft scenarist Jean Ollivier er de boeken definitief bij neergelegd. Op 30 december overleed hij op een gezegende leeftijd van 81 jaar. Hij was één van de pijlers van de Franse striptijdschriften Vaillant en Pif-Gadget en daardoor één van de meest productieve scenaristen van zijn generatie. Bij ons is hij vooral te onthouden door de reeks Roodbaard die hij na de dood van Jean-Michel Charlier overnam voor tekenaar Christian Gaty. Zwendel in Ebbenhout werkte hij als eerste af, Strijd om Schildpadeiland was zijn laatste Roodbaard-album. Verder zijn ook de vertaalde albums Ayak, Dokter Justice en Goudrovers (getekend door André Juillard) van zijn hand. (Bron: ActuaBD, januari 2006) | |