361>380
BB361 - Nero 18: De Woefwasserij
In strook 130 wil Dokter Hong een einde aan het gevecht stellen door de vechtenden te wijzen op het rinkelen van "de lode telefoon". Die telefoon is echt wel blauw, hoor.

Opgemerkt door Jim Ratzenberger

BB362 - Nero 14: Nero tegen de F.F.F.
In strookje 63 zijn de twee drenkelingen Nero en meneer Pheip gered! Ze weten een onooglijk eilandje te bereiken waar niets meer tastbaars is dan een palmboom met drie kokosnoten, het ultieme stripcliché van een onbewoond eiland. Maar met niets om handen: waar haalt Pheip die knots vandaan en Nero zijn vishengel?

Opgemerkt door Jim Ratzenberger

BB363 - Nero 6: De Paarse Futen
In strook 141 landt een Amerikaanse Gemini-raket op het water nabij de schuit van kapitein Oliepul. Het is professor Adhemar die het type raket herkent. De professor zou ook moeten weten dat je Amerikaanse ruimtevaarders niet aanspreekt als kosmonauten, wel als astronauten. Meer zelfs: met de term kosmonauten heb je het over Russische ruimtevaarders. Deze Nero verscheen nog in de periode van de Koude Oorlog toen de Amerikanen en de Russen lijnrecht tegenover elkaar stonden en niet durfden reageren om een derde Wereldoorlog te vermijden.

Opgemerkt door Jim Ratzenberger

BB364 - Jaguar 4: Dog Mengo (1)
Oei, wat is dat op pagina 17? Er is er nog niets aan de hand op pagina 16 nochtans. Daar zien we Jida met een paarsgetinte mantel aan. Voor hem ligt een bruine staf. Op pagina 17 is de mantel iets te fel rood ingekleurd en is de houten staf precies een metalen staf geworden door die grijze kleur.

Opgemerkt door Ivan Moerman

BB365 - Jaguar 4: Dog Mengo (2)
De kleurperikelen zijn nog niet ten einde (zie ook Big Blunder 364). Tijdens de gehele ondervragingsscène wisselt de halsketting van Jida meermaals van kleur.

Opgemerkt door Ivan Moerman

BB366 - Kiekeboe 59: De Kus van Mona
In geen honderd jaar zouden we deze zelf hebben opgemerkt. Zo aandachtig lezen wij geen strips. Let een sgoed op Benny Slims tatoeage op de rechterbovenarm op pagina 40, voorlaatste prent. Daar zien we het pijltje met de punt naar beneden door het hartje steken. In het prentje ernaast wijst de punt naar boven zoals trouwens in de rest van het volledige album. Al de rest? Neen, er zou ook een prentje zijn zonder tatoeage, maar deze vinden we helaas niet terug.

Opgemerkt door Wim De Jaeger

BB367 - De Rode Ridder 207: De Grot van de Beer
Een meer dan verdienstelijke poging hebben Claus D. Scholz en Martin Lodewijk ondernomen om de reeks De Rode Ridder over te nemen... Maar dat ontslaat hen niet van het maken van blunders.
Op de eerste prent van de halve pagina 33 onstnappen Johan en Dixit uit de mijnschacht waarin ze verplicht zijn te werken. Johan heeft zijn laarzen aan. De prent erop zijn die laarzen weg, wellicht om een kruiptocht door smalle doorgangen makkelijker te maken. Dat hij zijn laarzen in de vijfde prent van dezelfde pagina weer aanheeft om een wandkleed te beklimmen (eigenlijk om ervanaf te dalen, maar kom), zal ook wel te verklaren zijn. Niet te verklaren is waar hij zijn botinnekes ondertussen verstopt had tussen prent 2 en 5. We zien ze hem niet in de handen dragen op prent 2 namelijk.

Opgemerkt door Jordy Garcia

BB368 - Suske en Wiske 117: De Toornige Tjiftjaf (1)
Op pagina 53, strook 199, laat Lambik zijn jonge vrienden Suske en Wiske vastgekluisterd achter aan een boom. Ze worden geboeid door een gat in de boom: Wiske aan de rechterkant, Suske links.
Hoe die twee dat hebben gedaan, daar hebben we het raden naar. Feit is dat op pagina 57, strook 216, het duo uit hun lijden wordt verlost met excuses van Lambik op de koop toe. Alleen weten wij begot niet hoe zij doorheen dat gat van plaats hebben gewisseld.

Opgemerkt door Wim De Jaeger

BB369 - Manhattan Beach 1957
Een terechte opmerking van een opmerkzame lezer. Let eens op het rode bestelwagentje op pagina 9, eerste prent. De verhoudingen lijken in orde met het perspectief en de gele bus op de achtergrond. In het prentje ernaast loopt het mis. Het bestelwagentje ziet er gekrompen uit. je zou bijna denken dat het een aanhangwagentje is van de bus. De groene truck die van de tegenovergestelde ruichting komt (links in beeld) is in verhouding dan weer te groot getekend.
Als vergelijking neem je er de zesde prent op pagina 6 bij. Hier zijn de verhoudingen wel correct weergegeven. 't Zijn nogal affaires, hè?

Opgemerkt door Jan Verbeke

BB370 - Plankgas en Plastronneke 1
Op de laatste pagina vliegt er in prent 8 een rechterbeen in het rond. Zo leren we hoe Plankgas zijn been is kwijtgespeeld en waarom hij bijgevolg met een bionisch been rondloopt. Helaas is het wel het verkeerde been want door heel het album is het linkerbeen het ontbrekende been.
Op de pagina ernaast, het binnenste schutblad, staat er nog een fout been, opnieuw het rechterbeen als kunstmatig been. Hier ligt de fout bij de uitgever die de tekening spiegelde. Op de backcover staat dezelfde afbeelding correct.

Opgemerkt door Filip Maertens

BB371 - Yoko Tsuno 14: De Bliksem van Wodan
Als notoire perfectionisten zoals Roger Leloup fouten maken, is de verbazing des te groter. We moeten dat dus dubbelchecken en jij zal ons helpen. Tel je met ons mee?
Neem er pagina 25, prent 6, bij van het album en let op de opgestoken rechterhand van Paul. Hoeveel vingers heeft hij? Van onder geteld: 1. pinkje, 2. ringvinger, 3. middelvinger, 4. wijsvinger, 5. tiens, nóg een wijsvinger en 6. de duim. Oeps!

Opgemerkt door Jim Ratzenberger

BB372 - Bloed & Stilte 14: Chi Non Muore Si Revede
Op pagina 10 zien we een killer met een blauw hemd aan in prent 4. Je raadt het al: dit blijft niet duren. En zie, op de volgende pagina, op prent 2 en 5, heeft de man een oranje geruit hemd aan met een blauwe overall.

Opgemerkt door Guido Muylaert

BB373 - De Onthoofde Arenden 5: Saint-Malo de l'Isle
Het zal je op naakt vrouwenvlees beluste ogen misschien moeite kosten, maar nu moet je echt wel kijken naar het gezicht van het badende poppetje Eudeline. Het sproetenkopje heeft op pagina 12 haar leuke sproetjes weggewasen, zo lijkt het wel.

Opgemerkt door Ivan Moerman

BB374 - Suske en Wiske 117: De Toornige Tjiftjaf (2)
Op pagina 17, strook 50, prent 2, klimt een jongen met een "klimkoord" in een boom. Wiske slaat 'm gade door een verrekijker. Twee prentjes verder is het touw al niet meer te zien en nog een prentje later is het touw nu rond de enkels van de jongen gespannen. Het lijkt ons een zeer goede techniek voor het klimmen, vooral als je zelfmoord wil plegen.

Opgemerkt door Wim De Jaeger

BB375 - Karaat 3: De Diamant van Abraham
Dat komt ervan als je twee personages tegelijk wil tonen waarvan de ene eigenlijk de andere in beeld behoort te bedekken. Op pagina 37 onderaan zit de taxichauffeur nogal in het midden (let bijvoorbeeld op het in het midden gepositioneerde "Taxi"-bordje op de auto) terwijl hij in de rest van de scène netjes op zijn normale plaats achter het stuur zit, links in de wagen.

Opgemerkt door Surya Van Lierde

BB376 - Suske en Wiske 117: De Toornige Tjiftjaf (3)
Op pagina 26, strook 90, prent 2, verschuilt Wiske zich achter een in de bosjes geparkeerde wagen. Kleur: lichtgroen. Achterlichten: ovaal.
Een pagina verder in strook95, prent 1, stuift de wagen weg. Kleur: donkerblauw/zwart. Achterlichten: rechthoekig met afgeronde hoeken.

Opgemerkt door Wim De Jaeger

BB377 - Largo Winch 14: De Wet van de Dollar
Op tafel zie je twee modieuze Mac-computers staan, te herkennen aan het trendy scherm. Daardoor wist een computertechneut ook dat er aan de computer een muis ontbreekt. Niet-techneuten zien het ook wel, vermoeden we.
Bovendien wist de inkleurster het ook eventjes niet meer hoe het nu ook alweer zat met die poten. Het antwoord: ja, tussen die poten had je de tafel nog moeten verder kleuren.

Opgemerkt door Surya Van Lierde

BB378 - De Onthoofde Arenden 7: De Gevangene van de Slottoren
Al op de eerste pagina is het uitkijken geblazen. 't Is ook geen evidente Big Blunder. Let op de riolering (in de middeleeuwen liep dat gewoon midden op straat) in de eerste prent, rechtsonder in beeld. Het stroompje loopt evenwijdig met de slotmuur, van het ronde torentje naar de hoekige toren. Twee prentjes daarna wandelt Hugo langs deze muur. De straat waar hij zich bevindt, komt niet overeen met het eerder genoemde straatje. Het stroompje kan onmogelijk hetzelfde stroompje zijn als hierboven want het loopt om te beginnen al loodrecht naar de hoekige toren in plaats van er evenwijdig aan.

Opgemerkt door Ivan Moerman

BB379 - Kiekeboe 60: Het Gat in de Kaas
Op pagina 25, prent 3, gaat Marcel Kiekeboe aan tafel zitten terwijl hij een opmerking maakt. Bij Marcel ligt het mes rechts van zijn bord, de vork links. Bij Konstantinopel net andersom.
Het prentje erna is 't precies een bestekdans want alle voornoemde messen en vorken zijn van plaats gewisseld. We zouden dan ook nog de positie van de glazen kunnen aanstippen. Maar we houden het er liever op dat Konstantinopel heus niet zo ad rem is als hij ons wil laten uitschijnen. Misschien zat er Album 26-gewijs wel een volle dag tussen de twee verschillende 'opnames'.

Opgemerkt door Wim De Jaeger

BB380 - Elke Raaf Pikt 1
Blunder-hunter Jan Verbeke verwoordt het prima: "Er zijn blunders, Big Blunders, megablunders, gigablunders... Gibrat heeft een nieuwe categorie uitgevonden: de metablunder. Hij is erin geslaagd een decor op de Parijse daken een zestiental keer te tekenen op zo'n wijze dat het geen enkele keer hetzelfde is. Steeds is er iets veranderd: verhoudingen wijzigen, schoorstenen komen en gaan, daken groeien en krimpen dat het een lieve lust is. Dit kan je met recht en reden de moeder van alle blunders noemen."
Aan de lezer van onderstaande vondsten om het hiermee eens te zijn.
Op de verzamelprent hierboven tel je van links naar rechts en van boven naar onder van 1 tot 16. Deze volgnummers komen overeen met de volgende verwijzingen:
1. Is de nis smal of breed? In prent 1 en de meeste anderen is de nis smal. In prent 2 is de nis echter breed. Ook in prent 10 is dat het geval.
2. Is de nis hoog of laag? Eenzelfde elasticiteit vertoont de nis in de hoogte: van gemiddeld (prent 1), laag (prent 2) tot hoog (prent 13).
3. Is de nis diep opf ondiep? De derde dimensie mag uiteraard niet ontbreken: diep in prent 3 en ondiep in prent 13.
4. Is het zitje hoog of laag? Het zitje ondergaat een zeer hobbelig parcours: gewoon (prent 1, voeten op de bodem), zeer laag (prent 2, knieën volledig opgetrokken), gewoon (prent 3), hoog (prent 4 en 5, voeten raken bijna de bodem), gewoon (prent 6), zeer laag (prent 7), hoog (prent 8), laag (prent 9), gewoon (prent 10 en 11), lager (prent 12), lnog lager (prent 13), gewoon (prent 14).
5. Heeft het zitje een afdekplaat of niet? In prent 11 verschijnt plots uit het niets een afdekplaat op het zitje om in prent 12 weer even snel te verdwijnen.
6. Is er een voetensteun of niet? In prent 2 zie je de voeten op een apart platform rusten. In prent 4 is het verdwenen om terug te verschijnen in prent 5. Vanaf prent 9 is het met de regen weggespoeld om tenslotte in prent 16 terug te verschijnen.
7. Is de voetensteun hoog of laag? Indien het al aanwezig is, kan ze hoog zijn (prent 6), laag (prent 16) of daar tussenin (prent 8).
8. Is de voetensteun horizontaal of hellend. Horizontaal in prent 2 en 5, afhellend in prent 6 en 8.
9. Waar staat de metalen schoorsteen? In prent 2 en 3 staat deze recht voor de personages in het midden van en bovenaan het dak. In prent 4 en 5 is deze verhuisd naar rechts. In prent 10 staat ze weer in het midden, maar nu een stuk verder weg onderaan het dak. In prent 16 is ze definitief de pijp uit...
10. Waar staat de bakstenen schoorsteen? Links van de personages staat ze in prent 1 in het midden van het dak. In prent 2 heeft hij er tijdelijk een vriendje bijgekregen. In prent 3 is ze weer alleen, maar nu hoger en meer naar achter. In prent 7 is ze weer op haar plaats, maar in prent 9 is ze helemaal weg.
11. Hoe lang is die bakstenen schoorsteen eigenlijk? Kort (prent 1), lang (prent 10) of zeer lang (prent 13).
12. Waar zit het meisje? De hele tijd rechts van de jongeman. In prent 9 vonden ze het nodig van plaats te wisselen. Tijdens de nacht moeten ze nogmaals gewisseld hebben zoals blijkt uit prent 10.
13. Kan de hele nis verdwijnen? Jazeker, in prent 15 zit het meisje plots op een schoorsteen. Probeer maar te achterhalen waar in prent 10 de schoorsteen juist staat. De enige logische conclusie: na al die vervormingen in hoogte, breedte en lengte is de nis getransformeerd in een schoorsteen.
14. En het decor? Ook daar pret gegarandeerd. Vergelijk prent 8 en 9 eens en zoek de zeventig verschillen...

En zeggen dat Gibrat zich baseerde op foto's genomen door tekenaar Dodier (Jerome K. Jerome Bloks) voor de decors.

Opgemerkt door Jan Verbeke