INTERVIEW
met Floor de Goede
— 16 maart 2006 —
© De Stripspeciaal-Zaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Floor de Goede - www.doyouknowflo.nl
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaal-Zaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Op
11 maart 2006 mocht Floor de Goede de tweejaarlijkse Nederlandse VPRO
Debuutprijs in ontvangst nemen. De jonge tekenaar is daardoor 1.000
euro rijker. Steeds meer terechte roem oogst hij met zijn bijna dagelijks
toegevoegde, min
of meer autobiografische
dagboekstripjes op zijn piekfijne website. Albums van deze zogeheten
daily's verschijnen bij het Antwerpse uitgeverijtje Bries in de reeks
Flo.
Proficiat
Floor, je bent een streepje erkenning en 1.000 euro rijker. Al een idee
wat je met het geld gaat doen?
Dankjewel... Wat ik met het geld ga doen? Pfff... Geen idee. Ik moet
er in ieder geval iets nuttigs mee doen. Iets werkgerelateerd, maar
ja daar vallen ook films, boeken en muziek onder... Documentatie, hè...
haha. Misschien zet ik het ook wel gewoon op m’n spaarrekening.
Was je verrast door de toekenning van deze
prijs?
Ja, ik was zeker verrast! Helemaal omdat er de afgelopen twee jaar een
aantal hele mooie albums verschenen waren. Lamelos
met Kaasheld, Conz (die wel een eervolle vermelding
kreeg), Argibald, Farida Laan, Maarten
Vande Wiele. Nooit verwacht dat ik deze prijs — of überhaupt
een prijs — zou krijgen voor mijn boekje.
Je bent al een meer dan anderhalf jaar
bezig met je daily's. Je site lokt steeds meer bezoekers en op je dagelijkse
beslommeringen komen steeds meer reacties. Word het je desondanks wel
eens te veel om je quasi dagelijks in te zetten voor je website? Is
het nog geen verplichting of een sleur geworden?
Ik maak mijn daily’s nog steeds met veel plezier. Ik zie het wel
steeds meer als een verplichting, maar het is alles behalve een sleur!
Het is wel een fijn idee om te weten dat er elke dag veel mensen wachten
op je stripje. Tegelijkertijd wordt het wel steeds moeilijker... Niet
omdat er steeds minder in mijn leven gebeurt (al mag dat toch iets spectaculairder
worden), maar omdat het nu steeds 'echter' wordt. Ik houd er nu rekening
mee dat de daily’s ooit in albumvorm uitkomen en Flo
staat sinds kort in de nieuwe ochtendtabloid nrc.next (1),
samen met Maaike Hartjes, Margreet de Heer,
Michiel van de Pol, Gerrie Hondius
en Barbara Stok. Er is dus wel wat extra druk bij gekomen...
De VPRO Debuutprijs betekent misschien
ook een spreekwoordelijke schop in de kont om jou aan te zetten je op
het grotere werk te storten. Ligt een langer verhaal jou ook? Acht je
je tot 'serieuzer werk' in staat? Of houd je je liever bij het korte
grappige werk?
Dat is dus de druk die ik voel, haha... Mensen verwachten nu veel meer
van me. Tenminste zo voelt dat. Ik ben zeker van plan om veel meer te
doen dan alleen maar korte stripjes. Een lang avonturenverhaal, een
sprookje? En ik wel wel gewoon iets doen zonder Flo... Voor mij werkt
het figuurtje Flo natuurlijk goed, omdat ik het karakter goed ken. Al
kom ik vaak genoeg voor verrassingen te staan, hoor. Maar het legt ook
beperkingen op. Ik heb de neiging om hem alleen maar dingen te laten
doen die ik zelf zou willen of kunnen doen. Alle props (gebruiksvoorwerpen
en los meubilair op de scène, nvdr), kleding, mensen om
hem heen, alles moet wel zo zijn zoals het echt is. En daarom wil ik
ook wel eens iets anders proberen... Of natuurlijk wel gewoon een leuk
lang verhaal maken met Flo erin. Ach... ik moet gewoon eens een keer
beginnen met iets en niet steeds uitstellen.
Heeft Hanco Kolk geen scenario voor je geschreven?
Nou dat heeft dus ook weer met uitstel te maken. Hanco
heeft een fantastisch verhaal geschreven (zoals Hanco dat kan), ik heb
wat schetsen gemaakt... En dan stel ik het uit...
En waarom? Ik ga het verhaal nog steeds tekenen hoor, dat is het niet,
maar ik kan op één of andere manier me niet met meerdere
dingen tegelijkertijd bezighouden. Hoe Hanco dat voor elkaar krijgt?
Soms zou ik wel eens een vrouw willen zijn, die schijnen dat goed te
kunnen... Ik moet er helemaal inzitten als ik er mee bezig ben. Ga ik
iets anders doen, dan lig ik er helemaal uit.
Ik heb bijvoorbeeld samen met Johan de Rooij het boekje
Liefde gemaakt. Daar zijn vijf jaar overheen gegaan voordat
het af was!
Dus wanneer ik met het verhaal ga beginnen, dan moet ik me gewoon een
tijdje opsluiten en niks anders er naast doen. Komt die 1.000 euro goed
uit, haha.
Wie zijn je voorbeelden?
Jean-marc van Tol (door hem ben ik ooit met de daily
begonnen), Maaike Hartjes, Hanco Kolk, Wilbert Plijnaar,
Gerrit de Jager, Peter de Wit, Tommy A,
Albo Helm en ga zo maar door... Het zijn mensen die
ik bewonder. Ik kan niet ontkennen dat mijn roots toch wel bij Disney
liggen. Die films zijn jaren van grote invloed op mijn stijl geweest,
later zijn er ook andere invloeden bij gekomen... Gelukkig.
Onze interviewrubriek heet toevallig Uit
de Kast. Je leeft al geruime tijd samen met je vriend Bas. In jouw
strips is homoseksualiteit niet zozeer een issue, maar word je er wel
eens op aangesproken? Of word je al eens gevraagd als woordvoerder?
Ik word er niet zo heel veel op aangesproken, nee. Misschien omdat ik
er geen issue van maak... Daarom word ik, denk ik, ook niet gevraagd
als woordvoerder... haha... Om de maand teken ik voor het homojongerenblad
Expreszo, waar ik dan wel het thema gebruik, maar in mijn andere
werk ben ik er niet op dat niveau mee bezig. Ik ben homo... Naja, dat
is het. Ik hoor weleens van mensen dat ze het leuk vinden om op deze
manier een kijkje in het leven van een homostel te nemen. Ze komen er
dan achter dat het net zo saai en burgelijk kan zijn als het leven van
een heterostel. Nou laten we dan maar zeggen dat het mijn bijdrage aan
de homo-emancipatie is.
Hoe ver kan je gaan in je dagboekstripjes?
Nooit last gehad met iemand die je portretteerde?
Ik vertel alleen maar de dingen die ik wil vertellen. Het moet niet
te persoonlijk worden natuurlijk, sommige dingen gaan andere mensen
niet aan. En sommige dingen wil ik graag vertellen, maar dat mag dan
niet van Bas. Meestal laat ik Bas testpubliek zijn,
soms zit er wel eens iets tussen dat dan niet kan. Dan is zoiets te
persoonlijk.
Als ik andere mensen laat figureren in mijn stripjes zijn ze daar vaak
blij mee, ook als ik ze stom afbeeld of ze iets doms laat doen...al
moet ik zeggen dat het bij striptekenaars toch wel wat gevoeliger ligt.
Je werkt op een studio met Peter de Wit.
Hoe zit dat precies in elkaar?
Zo’n 10 jaar geleden... nee wacht, langer geleden zelfs, kwam
ik als klein jongetje met mijn tekenmap onder de arm, mijn werk laten
zien op studio De Wittenkade. Daar werkten toen Aloys
Oosterwijk, Peter de Wit en Hanco Kolk.
Nu, jaren later, werk ik ook in die studio. Eén dag in de week
ga ik daar zitten werken, zonder computer of afleiding — behalve
als Maaike er is, want die kletst gezellig veel — en probeer ik
zoveel mogelijk inspiratie van mijn GROTE studiogenoten op te snuiven.
Je stelt je behoorlijk verlegen, zelfs
bescheiden op in je stripjes. Je minimaliseert je eigen gestalte zelfs
in je strippersonage en blijkbaar teken je zowat op het ware formaat
van de (kleine) albumpublicaties. Maar wij kennen amper een andere websitetekenaar
die meteen aantrekkelijk en kwalitatief piekfijn tekende en het al zo
lang volhoudt. Heb je nog steeds last van faalangst? En helpt deze prijs
jou daar wat overheen?
Haha... Ik heb er nog steeds last van. Dat wordt door zo’n prijs
eigenlijk alleen maar erger. Nu moet ik presteren... De druk waar ik
het eerder over had. De lat moet natuurlijk steeds hoger gelegd worden
en dat is soms wel eens eng. Opbouwende ritiek geeft mij meestal wel
een boost. Ik kan dan in mijn schulpje kruipen en niks doen of mezelf
proberen te verbeteren... Het ligt aan mijn bui wat ik kies. Oh wacht,
dat laatste slaat helemaal niet op de vraag...
Waar heb je trouwens zo klein, maar toch
nog steeds leesbaar/ en duidelijk leren tekenen?
Ik heb altijd al klein getekend, niet zo klein als nu, maar altijd alleen
maar op A4'tjes... Tijdens mijn stageperiode bij een animatiestudio,
hield ik een dagboekje bij. Het boekje was A5-formaat, dus niet zo groot,
terwijl ik wel veel wilde vertellen. Ik imiteerde eerst Maaike haar
stijl: lekker snel en ik zou het later toch omzetten in mijn toenmalige
stijl van tekenen... Tenminste dat was ik van plan. Het werden dus hele
kleine stripjes om alles in dat formaat te krijgen. Na twee weken ofzo
moest ik van Maaike mijn eigen stijl gebruiken en omdat het formaat
mij wel goed lag, is op die manier het figuurtje Flo ontstaan. Mijn
schetsboekjes zijn tegenwoordig zelfs nog kleiner... A6. Ik probeer
nu wel iets groter te tekenen, maar dat komt voornamelijk omdat de dunne
pennetjes die ik gebruik kapot zijn en ik nog nieuwe moet kopen. Ach
die eeuwige luiheid toch...
Bas treedt eigenlijk op als een standvastige
tegenpool, je troost, toeverlaat, brenger van oplossingen en raadgever.
Volgens comedywetten en stripstramienen een ideale aangever. In welke
mate klopt dat met de realiteit?
Nou, het is best wel authentiek eigenlijk. Hij is meestal wel de stabiele
van ons tweeën. Misschien dat ik de rollen binnenkort eens omdraai...
Zonder Bas zou het stripje en mijn echte leven een stuk saaier zijn...
Nog saaier ja!
Niet alleen de Antwerpse uitgeverij Bries,
die je boekjes uitgeeft, ziet je werk wel zitten. Waarom koos je eigenlijk voor een uitgeverij
uit Vlaanderen?
Ik ben bij Bries terechtgekomen omdat zij eigenlijk
de eerste was die me vroeg. Een hele eer vond ik omdat ik haar uitgaven
altijd heel mooi vond en ik nog helemaal niet zo lang met de daily’s
bezig was. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik bij een Vlaamse
uitgeverij zit. En tot nu toe bevalt me dat goed!
Vergeef ons deze uitbarsting van testosteron,
maar je hebt een razend knappe zus. Zij is de frontvrouw van het rockgroepje
EveNi (2). Is er door het groeiende succes van
je stripbezigheden al een competitie aan de gang in de aard van "wie
is het bekendst?"
Hahaha! Ze vertelde me na de prijsuitreiking, waar ze ook bij was, dat
ze nu precies wist hoe ik me voelde na één van haar optredens.
Ze stond eigenlijk in een soort rij om mij te feliciteren of iets tegen
me te zeggen. Het stond toen ook vol met stripmensen, waarvan ik er
veel van ken en zij voelde zich toen opeens de onbekende. Vond ik wel
grappig eigenlijk...
We zijn allebei heel erg trots op elkaar en proberen elkaar te helpen
op verschillende manieren. Ik laat ze opdraven in mijn stripjes en probeer
ze op die manier bekender te maken. Ook maak ik vaak de flyers voor
hun optredens. Sinds kort treden Tommy A en ik ook op tijdens de feesten
die EveNi geeft.
Wij zijn dan de zogenaamde vj’s, oftwel STRIPJOCKS. Tijdens
het optreden van een band of tijdens een dj-set, tekenen of ‘animeren’
wij live onder een camera, die dan weer groot in de zaal geprojecteerd
wordt (3). Erg spannend
en leuk om te doen.
En wie er nou uiteindelijk bekender is? Straks breekt EveNi door en
die worden heel groot! In de gaten houden dus!
Wat zijn je toekomstplannen? Heb je momenteel
nog andere stripprojecten?
Ik ga in ieder geval lekker door met de daily’s. Hopelijk nu ook
wat meer in de krant of andere bladen. Ik doe nu bijvoorbeeld mee aan
de Stripstrijd (4)
in Het Parool. In totaal zijn er twaalf finalisten.
Twee weken lang strijden telkens twee tekenaars tegen elkaar. Mensen
kunnen stemmen op hun favoriet. Momenteel is de derde ronde aan de gang.
Ik ben in ronde 5 aan de beurt. STEMMEN op je favoriet dus! Ook wil
ik graag langere verhalen van Flo maken... Een album met een
ruggetje dus... Het verhaal samen met Hanco... En heel veel andere leuke
dingen. Maar wat? Dat zullen we in de toekomst zien. Ik heb in ieder
geval nog heel veel te leren... En daar heb ik zin in.
>
DAVID STEENHUYSE — 16 maart 2006
|