INTERVIEW met Floor de Goede
— 16 maart 2006 —

© De Stripspeciaal-Zaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Floor de Goede - www.doyouknowflo.nl
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaal-Zaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact <

Op 11 maart 2006 mocht Floor de Goede de tweejaarlijkse Nederlandse VPRO Debuutprijs in ontvangst nemen. De jonge tekenaar is daardoor 1.000 euro rijker. Steeds meer terechte roem oogst hij met zijn bijna dagelijks toegevoegde,
min of meer autobiografische dagboekstripjes op zijn piekfijne website. Albums van deze zogeheten daily's verschijnen bij het Antwerpse uitgeverijtje Bries in de reeks Flo.

Proficiat Floor, je bent een streepje erkenning en 1.000 euro rijker. Al een idee wat je met het geld gaat doen?
Dankjewel... Wat ik met het geld ga doen? Pfff... Geen idee. Ik moet er in ieder geval iets nuttigs mee doen. Iets werkgerelateerd, maar ja daar vallen ook films, boeken en muziek onder... Documentatie, hè... haha. Misschien zet ik het ook wel gewoon op m’n spaarrekening.

Was je verrast door de toekenning van deze prijs?
Ja, ik was zeker verrast! Helemaal omdat er de afgelopen twee jaar een aantal hele mooie albums verschenen waren. Lamelos met Kaasheld, Conz (die wel een eervolle vermelding kreeg), Argibald, Farida Laan, Maarten Vande Wiele. Nooit verwacht dat ik deze prijs — of überhaupt een prijs — zou krijgen voor mijn boekje.

Je bent al een meer dan anderhalf jaar bezig met je daily's. Je site lokt steeds meer bezoekers en op je dagelijkse beslommeringen komen steeds meer reacties. Word het je desondanks wel eens te veel om je quasi dagelijks in te zetten voor je website? Is het nog geen verplichting of een sleur geworden?
Ik maak mijn daily’s nog steeds met veel plezier. Ik zie het wel steeds meer als een verplichting, maar het is alles behalve een sleur! Het is wel een fijn idee om te weten dat er elke dag veel mensen wachten op je stripje. Tegelijkertijd wordt het wel steeds moeilijker... Niet omdat er steeds minder in mijn leven gebeurt (al mag dat toch iets spectaculairder worden), maar omdat het nu steeds 'echter' wordt. Ik houd er nu rekening mee dat de daily’s ooit in albumvorm uitkomen en Flo staat sinds kort in de nieuwe ochtendtabloid nrc.next (1), samen met Maaike Hartjes, Margreet de Heer, Michiel van de Pol, Gerrie Hondius en Barbara Stok. Er is dus wel wat extra druk bij gekomen...

De VPRO Debuutprijs betekent misschien ook een spreekwoordelijke schop in de kont om jou aan te zetten je op het grotere werk te storten. Ligt een langer verhaal jou ook? Acht je je tot 'serieuzer werk' in staat? Of houd je je liever bij het korte grappige werk?
Dat is dus de druk die ik voel, haha... Mensen verwachten nu veel meer van me. Tenminste zo voelt dat. Ik ben zeker van plan om veel meer te doen dan alleen maar korte stripjes. Een lang avonturenverhaal, een sprookje? En ik wel wel gewoon iets doen zonder Flo... Voor mij werkt het figuurtje Flo natuurlijk goed, omdat ik het karakter goed ken. Al kom ik vaak genoeg voor verrassingen te staan, hoor. Maar het legt ook beperkingen op. Ik heb de neiging om hem alleen maar dingen te laten doen die ik zelf zou willen of kunnen doen. Alle props (gebruiksvoorwerpen en los meubilair op de scène, nvdr), kleding, mensen om hem heen, alles moet wel zo zijn zoals het echt is. En daarom wil ik ook wel eens iets anders proberen... Of natuurlijk wel gewoon een leuk lang verhaal maken met Flo erin. Ach... ik moet gewoon eens een keer beginnen met iets en niet steeds uitstellen.

Heeft Hanco Kolk geen scenario voor je geschreven?

Nou dat heeft dus ook weer met uitstel te maken. Hanco heeft een fantastisch verhaal geschreven (zoals Hanco dat kan), ik heb wat schetsen gemaakt... En dan stel ik het uit...
En waarom? Ik ga het verhaal nog steeds tekenen hoor, dat is het niet, maar ik kan op één of andere manier me niet met meerdere dingen tegelijkertijd bezighouden. Hoe Hanco dat voor elkaar krijgt? Soms zou ik wel eens een vrouw willen zijn, die schijnen dat goed te kunnen... Ik moet er helemaal inzitten als ik er mee bezig ben. Ga ik iets anders doen, dan lig ik er helemaal uit.
Ik heb bijvoorbeeld samen met Johan de Rooij het boekje Liefde gemaakt. Daar zijn vijf jaar overheen gegaan voordat het af was!
Dus wanneer ik met het verhaal ga beginnen, dan moet ik me gewoon een tijdje opsluiten en niks anders er naast doen. Komt die 1.000 euro goed uit, haha.

Wie zijn je voorbeelden?
Jean-marc van Tol (door hem ben ik ooit met de daily begonnen), Maaike Hartjes, Hanco Kolk, Wilbert Plijnaar, Gerrit de Jager, Peter de Wit, Tommy A, Albo Helm en ga zo maar door... Het zijn mensen die ik bewonder. Ik kan niet ontkennen dat mijn roots toch wel bij Disney liggen. Die films zijn jaren van grote invloed op mijn stijl geweest, later zijn er ook andere invloeden bij gekomen... Gelukkig.

Onze interviewrubriek heet toevallig Uit de Kast. Je leeft al geruime tijd samen met je vriend Bas. In jouw strips is homoseksualiteit niet zozeer een issue, maar word je er wel eens op aangesproken? Of word je al eens gevraagd als woordvoerder?
Ik word er niet zo heel veel op aangesproken, nee. Misschien omdat ik er geen issue van maak... Daarom word ik, denk ik, ook niet gevraagd als woordvoerder... haha... Om de maand teken ik voor het homojongerenblad Expreszo, waar ik dan wel het thema gebruik, maar in mijn andere werk ben ik er niet op dat niveau mee bezig. Ik ben homo... Naja, dat is het. Ik hoor weleens van mensen dat ze het leuk vinden om op deze manier een kijkje in het leven van een homostel te nemen. Ze komen er dan achter dat het net zo saai en burgelijk kan zijn als het leven van een heterostel. Nou laten we dan maar zeggen dat het mijn bijdrage aan de homo-emancipatie is.

Hoe ver kan je gaan in je dagboekstripjes? Nooit last gehad met iemand die je portretteerde?
Ik vertel alleen maar de dingen die ik wil vertellen. Het moet niet te persoonlijk worden natuurlijk, sommige dingen gaan andere mensen niet aan. En sommige dingen wil ik graag vertellen, maar dat mag dan niet van Bas. Meestal laat ik Bas testpubliek zijn, soms zit er wel eens iets tussen dat dan niet kan. Dan is zoiets te persoonlijk.
Als ik andere mensen laat figureren in mijn stripjes zijn ze daar vaak blij mee, ook als ik ze stom afbeeld of ze iets doms laat doen...al moet ik zeggen dat het bij striptekenaars toch wel wat gevoeliger ligt.

Je werkt op een studio met Peter de Wit. Hoe zit dat precies in elkaar?
Zo’n 10 jaar geleden... nee wacht, langer geleden zelfs, kwam ik als klein jongetje met mijn tekenmap onder de arm, mijn werk laten zien op studio De Wittenkade. Daar werkten toen Aloys Oosterwijk, Peter de Wit en Hanco Kolk.
Nu, jaren later, werk ik ook in die studio. Eén dag in de week ga ik daar zitten werken, zonder computer of afleiding — behalve als Maaike er is, want die kletst gezellig veel — en probeer ik zoveel mogelijk inspiratie van mijn GROTE studiogenoten op te snuiven.

Je stelt je behoorlijk verlegen, zelfs bescheiden op in je stripjes. Je minimaliseert je eigen gestalte zelfs in je strippersonage en blijkbaar teken je zowat op het ware formaat van de (kleine) albumpublicaties. Maar wij kennen amper een andere websitetekenaar die meteen aantrekkelijk en kwalitatief piekfijn tekende en het al zo lang volhoudt. Heb je nog steeds last van faalangst? En helpt deze prijs jou daar wat overheen?
Haha... Ik heb er nog steeds last van. Dat wordt door zo’n prijs eigenlijk alleen maar erger. Nu moet ik presteren... De druk waar ik het eerder over had. De lat moet natuurlijk steeds hoger gelegd worden en dat is soms wel eens eng. Opbouwende ritiek geeft mij meestal wel een boost. Ik kan dan in mijn schulpje kruipen en niks doen of mezelf proberen te verbeteren... Het ligt aan mijn bui wat ik kies. Oh wacht, dat laatste slaat helemaal niet op de vraag...

Waar heb je trouwens zo klein, maar toch nog steeds leesbaar/ en duidelijk leren tekenen?
Ik heb altijd al klein getekend, niet zo klein als nu, maar altijd alleen maar op A4'tjes... Tijdens mijn stageperiode bij een animatiestudio, hield ik een dagboekje bij. Het boekje was A5-formaat, dus niet zo groot, terwijl ik wel veel wilde vertellen. Ik imiteerde eerst Maaike haar stijl: lekker snel en ik zou het later toch omzetten in mijn toenmalige stijl van tekenen... Tenminste dat was ik van plan. Het werden dus hele kleine stripjes om alles in dat formaat te krijgen. Na twee weken ofzo moest ik van Maaike mijn eigen stijl gebruiken en omdat het formaat mij wel goed lag, is op die manier het figuurtje Flo ontstaan. Mijn schetsboekjes zijn tegenwoordig zelfs nog kleiner... A6. Ik probeer nu wel iets groter te tekenen, maar dat komt voornamelijk omdat de dunne pennetjes die ik gebruik kapot zijn en ik nog nieuwe moet kopen. Ach die eeuwige luiheid toch...

Bas treedt eigenlijk op als een standvastige tegenpool, je troost, toeverlaat, brenger van oplossingen en raadgever. Volgens comedywetten en stripstramienen een ideale aangever. In welke mate klopt dat met de realiteit?
Nou, het is best wel authentiek eigenlijk. Hij is meestal wel de stabiele van ons tweeën. Misschien dat ik de rollen binnenkort eens omdraai... Zonder Bas zou het stripje en mijn echte leven een stuk saaier zijn... Nog saaier ja!

Niet alleen de Antwerpse uitgeverij Bries, die je boekjes uitgeeft, ziet je werk wel zitten. Waarom koos je eigenlijk voor een uitgeverij uit Vlaanderen?
Ik ben bij Bries terechtgekomen omdat zij eigenlijk de eerste was die me vroeg. Een hele eer vond ik omdat ik haar uitgaven altijd heel mooi vond en ik nog helemaal niet zo lang met de daily’s bezig was. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik bij een Vlaamse uitgeverij zit. En tot nu toe bevalt me dat goed!

Vergeef ons deze uitbarsting van testosteron, maar je hebt een razend knappe zus. Zij is de frontvrouw van het rockgroepje EveNi (2). Is er door het groeiende succes van je stripbezigheden al een competitie aan de gang in de aard van "wie is het bekendst?"
Hahaha! Ze vertelde me na de prijsuitreiking, waar ze ook bij was, dat ze nu precies wist hoe ik me voelde na één van haar optredens. Ze stond eigenlijk in een soort rij om mij te feliciteren of iets tegen me te zeggen. Het stond toen ook vol met stripmensen, waarvan ik er veel van ken en zij voelde zich toen opeens de onbekende. Vond ik wel grappig eigenlijk...
We zijn allebei heel erg trots op elkaar en proberen elkaar te helpen op verschillende manieren. Ik laat ze opdraven in mijn stripjes en probeer ze op die manier bekender te maken. Ook maak ik vaak de flyers voor hun optredens. Sinds kort treden Tommy A en ik ook op tijdens de feesten die EveNi geeft.
Wij zijn dan de zogenaamde vj’s, oftwel STRIPJOCKS. Tijdens het optreden van een band of tijdens een dj-set, tekenen of ‘animeren’ wij live onder een camera, die dan weer groot in de zaal geprojecteerd wordt (3). Erg spannend en leuk om te doen.
En wie er nou uiteindelijk bekender is? Straks breekt EveNi door en die worden heel groot! In de gaten houden dus!

Wat zijn je toekomstplannen? Heb je momenteel nog andere stripprojecten?
Ik ga in ieder geval lekker door met de daily’s. Hopelijk nu ook wat meer in de krant of andere bladen. Ik doe nu bijvoorbeeld mee aan de Stripstrijd (4) in Het Parool. In totaal zijn er twaalf finalisten. Twee weken lang strijden telkens twee tekenaars tegen elkaar. Mensen kunnen stemmen op hun favoriet. Momenteel is de derde ronde aan de gang. Ik ben in ronde 5 aan de beurt. STEMMEN op je favoriet dus! Ook wil ik graag langere verhalen van Flo maken... Een album met een ruggetje dus... Het verhaal samen met Hanco... En heel veel andere leuke dingen. Maar wat? Dat zullen we in de toekomst zien. Ik heb in ieder geval nog heel veel te leren... En daar heb ik zin in.

> DAVID STEENHUYSE — 16 maart 2006



(1) nrc.next
is het kleine broertje van de Nederlandse krant NRC Handelsblad. De uitgave op tabloidformaat richt zich expliciet op de jonge, hoogopgeleide stedelijke bevolking. Met deze uitgave hoopt de krant haar aanzienlijk dalende oplage op te krikken.
Het ene deel van de krant bevat een selectie van nieuwsberichten, maar legt meer de nadruk op op het verhaal achter dat nieuws, het hoe en waarom en niet zozeer op de weergave van de gekende nieuwsingrediënten.
Het andere deel is in feite een soort magazine met veel aandacht voor cultuur, media en lifestyle, gericht op de onmiddellijke toekomst.
Zes tekenaars, waaronder Floor de Goede, tekenen een strip voor nrc.next. Elke dag neemt een andere tekenaar de honneurs waar, maar omdat er geen weekendeditie is, staat Flo er eens in de vijf weken niet in.
Binnen de drie jaar hoopt de uitgever 75.000 betalende lezers te hebben.
In 2005 probeerde de Vlaamse krant De Standaard het ook even met Espresso, een compacte krant voor jongere lezers, maar het project ging enkele maanden later roemloos ten onder.

(2) EveNi is een Nederlands rockgroepje dat los staat van gelijk welke platenfirma. Ze staan zelf in voor het regelen van optredens, de productie van cd's en de distributie ervan. De groepsleden wonen in het centrum Amsterdam. EveNi speelde al in clubs in Amsterdam, Londen en New York. Eva de Goede is de zus van Floor en is de zangeres.
Volgens een recensie is dit het plaatje: "De muziek is puur en oprecht en de optredens zijn zeer energiek en dynamisch. De chemie op het podium tussen zangeres Eva en gitarist Pepe in combinatie met Eva's stem brengen je in hogere sferen."


(3) Floor beschrijft hier eigenlijk wat op het Stripfestival van Angoulême editie 2005 voor het eerst grote furore maakte: het Concert de Dessins. Enkele tekenaars (in 2005 bijvoorbeeld ook Johan De Moor) tekenden met live muziek op het podium al even live een stripverhaaltje. Op een groot projectiescherm konden de aanwezigen de vorderingen volgen. Een instantsucces dat in 2006 werd herhaald.



(4)
Op www.stripstrijd.nl loopt sinds een paar weken Stripstrijd, een wedstrijd voor dagstriptekenaars, vooral nieuw en onbekend talent. Na een aantal voorrondes, halve finales en uiteindelijk de finale wint de uitverkoren tekenaar een vaste publicatie in de Nederlandse krant Het Parool. Daarmee is hij ook verzekerd van een bron van vaste inkomsten. Tegelijk ligt een eerste album in het verschiet. Driehonderd inzendingen liepen bij de krant binnen. Een dozijn ervan werden weerhouden voor de selectie. Nu moeten ze het telkens twee per twee tegen elkaar opnemen met telkens twaalf strookjesstrips in evenveel dagen. De lezer mag meebeslissen door online te stemmen. In de eerste ronde haalde de knap getekende strookjesstrip Rembrandt door Pieter Hogenbirk het van Tuitel en Phiwi door Wasco (Typex). Momenteel strijden Swamp Thing door Floris Oudshoorn en Ninie door Coen de Moor voor een halve finaleplaats. In latere tweestrijden zien we nog het werk van Floor de Goede (zie voorbeeld van een dagstrip hierboven), Boris Peeters, Roger Klaassen, Patrick Ruiz, Coen Braber, Ruben Steeman, Michiel van de Pol en Aimée de Jongh.