BB201 - DragonBall 23: De Vechtpartij van de Eeuw (1) | | Sangoku's tegenstander smakt op pagina 27 (van achter te beginnen!) naast een bestelwagentje op de weg te pletter. Op het volgende prentje op de volgende pagina is het nog duidelijker, er is een put plus een aantal barsten te zien in de weg. Om die goed zichtbaar te maken, is tekenaar Akira Toriyama wel zo slim geweest om de gevelde Tenshinhan enkele meters te verleggen om 'm op een grasperkje zijn pijn te laten lijden. Rare jongens, die Japanners... Opgemerkt door Surya Van Lierde | | | BB202 - DragonBall 23: De Vechtpartij van de Eeuw (2) | | Op pagina 72, laatste prent komen we via de meester van de schildpadden te weten welk kleur Bulma's slipje heeft (lichtgrijs, voor de geïnteresseerden). Bulma, serieus in haar wiek geschoten, geeft de oude viespeuk in het volgende prentje op pagina 73 off screen enkele rake klappen. We zien hem in het volgende plaatje op de grond liggen met een paar flinke builen op zijn hoofd. Had-ie de aanval voelen aankomen of zo? Want op zijn builen plakken al meteen de nodige pleisters. Of houdt Bulma dan toch een beetje van 'm? We willen hierbij even opmerken dat dit over een overdrijvende of absurde vorm van humor gaat dat niet alleen in komische manga wordt gebruikt. Een pur sang Blunder is het niet echt, maar deze kritische benadering op veel te snel opgeplakte pleisters in andere strips of manga geldt dan wel als standaard voorbeeld voor alle andere, afgesproken? Opgemerkt door Surya Van Lierde | | | BB203 - Lobbes 5: Doet Alles en Iedereen na... | | Tekenaar/scenarist Gotlib gaat er van uit dat zijn lezers voornamelijk luie lezers zijn en geen zin hebben om het album op zijn kop te houden. Is dat de reden waarom het etiket op de fles chloroform dat Droopy-kloon Lobbes omgekeerd plakt? Check het zelf op pagina 12, prentje 3. Opgemerkt door Jim Ratzenberger | | | BB204 - Melisande 1: Betoveringen | | Het spijt ons zeer dat net een van de mooiste stripheksen aller tijden, Melisande, moet boeten voor al haar collega's. Het is 'm allemaal om de bezem tussen haar benen te doen. Volgens het cliché klemt een heks een vliegbezem tussen de benen met de borstel achter haar. Helemaal fout, want de borstel dient om te sturen en moet bijgevolg vooraan zitten. Je dacht dat we zomaar iets uit onze duim zuigen? Lees dan het volgende nieuws maar dat ooit in de kranten stond: "De officiële Engelse heksenbond heeft een banvloek over de films van Harry Potter uitgesproken. De leden vinden de Pottermanie op zich wel aardig, omdat deze 'het eeuwenlange stigma' van het heksendom afhaalt, maar regisseur Columbus ging in de fout door Harry verkeerd te laten vliegen. De borstel van de bezem zit achter hem, terwijl ene echte heks daar juist mee stuurt. Het is weliswaar een veelvoorkomende fout, zeiden ze, maar Harry had beter moeten weten." Net zoals jij voortaan. Opgemerkt door Jim Ratzenberger | | | BB205 - F.C. De Kampioenen 25: Sergeant Carmen | | In strookje 16 heeft het figuurtje Tatjana, de sexy keeper, een halssnoer aan in het vierde prentje. Het prentje er na lijkt ze het halssnoer weggedaan te hebben. Wellicht om niet gehinderd te worden bij het keeperen. Een diamant van ettelijke karaat kan veel wegen, veronderstellen we. Maar waarom doet Tatjana haar halssnoer dan weer aan op het volgende prentje? Opgemerkt door Michel Brackx | | BB206 - Blondie en Blinkie in Mexico | | Op pagina 5 van onze Jeugdzonden-uitgave (de antiquarische eerste druk hebben we helaas niet) staat in strookje 3 een vliegtuig geparkeerd. Aan het vliegtuig scheelt er niets, maar aan de plaats waar het staat des te meer! Het vliegtuig staat namelijk in een boomrijk bosje in plaats van een open veld met ruime landingsstrook. Hoe het daar heeft kunnen landen zonder brokken te maken, of opstijgen zoals op pagina 10 is ons een vraag. Opgemerkt door Jim Ratzenberger | | | BB207 - Imago Mundi 1: Op het Spoor van Atlantis | | Vanaf pagina 6 zien we duidelijk dat Loïc een blauwe das met bolletjes aan heeft. Ook het lefdoekje in de borstzak heeft hetzelfde kleur en motief. Op pagina 8, prent 3, is eventjes het bollenmotief weggevallen. Opgemerkt door Dirk Simons | | | BB208 - Durango 5: Woeste Sierra | | Op pagina 4, prent 7, krijgt Durango zijn wapen met holster terug. Zoals het getekend is, zien we dat het voor een rechtshandige schutter is. Nochtans weten we dat hij vanaf deel 2 linkshandig is, terwijl hij in bv. deel 3 duidelijk zijn holster aan de linkerkant draagt. Opgemerkt door Gert Beumer | | | BB209 - Suske en Wiske 73: Het Zoemende Ei | | In strookje 25 stormt Lambik op een gebroken raam af. Dat het raam gebroken is, zien we duidelijk aan de glasscherven op de grond en in het raamkozijn. Nochtans zijn deze scherven niet te zien op het prentje er na. Gelukkig maar! Anders werd Lambik dodelijk gespietst door het vallende rolluik. Maar langs de andere kant... in strookje 26 zijn opnieuw de scherven te zien... Verder wilden we nog even opmerken dat het gezicht van de verschrikte Lambik op de cover eigenlijk zodanig verkeerd is getekend dat hij eerdre overkomt als een cycloop of toch minstens iemand met maar één oog. Opgemerkt door Michel Brackx | | BB210 - Jommeke 129: De Whiskymaker | | Op pagina 18, prent 5, jammert Mic Mac Jampudding dat hij geen enkel haar op zijn lijf heeft. Nochtans zien we duidelijk z'n rosse borstelige wenkbrauwen. De rest van zijn lichaam willen we geeneens controleren! Opgemerkt door Melanie Cappelaere | | | BB211 - Requiem, De Vampierridder 1: Verrijzenis | | Op de 28ste proppensvol getekende bladzijde (tel het zelf na) wordt Baron Samedi voorgesteld. In het vijfde prentje zien we zijn face compleet. Vanuit ons standpunt heeft hij links een zwart kruis getatoeëerd op een wit gemaakte linkerhelft, terwijl hij op de rechterkant van z'n gezicht een wit kruis rond het oog heeft. Die Baron Samedi is wellicht een mietje dat niet tegen de pijn van het laten zetten van een tatoeage kan. Ofwel staat hij elke morgen vroeg op om voor de spiegel met een make-up doosje aan de slag te gaan. Want!... Op de 42ste bladzijde (tel het zelf na) zien we zien we op het derde prentje het totale spiegelbeeld van wat we daarnet beschreven hebben. Opgemerkt door Melanie Cappelaere | | | BB212 - De Metabaronnen 1+7 | | In het eerste boek van De Metabaronnen (Othon, De Betovergrootvader) geeft Aghora op pagina 6, laatste prent, toe dat hij/zij "niet kon verkomen dat er een traan van pijn naar beneden biggelde" toen zijn/haar hand werd afgehakt. Tiens, in het zevende boek, Aghora, De Vader-Moeder, is Staalkop trots dat zijn zoon/dochter Aghora "zonder zelfs maar een traan" te laten de 'handvermalingstest' -of hoe je het ook moet noemen- op pagina 11 doorstaat. Opgemerkt door Melanie Cappelaere | | | BB213 - Bloodline 4: Tussen Twee Werelden | | Op pagina 23, eerste prent, wordt een vreemd soort kalender ingevoerd. Elke week telt daarin zes dagen. Zolang het weekend gevrijwaard blijft, vinden wij dat niet zo erg. Als je goed kijkt zie je dat voor de maand mei de eerste week zes dagen telt, de week daarna begint met de zevende dag en zo telkens verder met zesdagen-weken. En ken je het trucje om het exacte aantal dagen van een maand snel te weten te komen? Leg je vinger op de knokkel van je pink, da's januari en telt 31 dagen. Als je nu per maand telkens een plaatsje opschuift van de ene knokkel naar het volgende plaatsje tussen twee knokkels (die gelden voor 30 dagen) en daarna opnieuw de knokkel, dan kom je voor de maand mei uit op 31 dagen. Als je verder wil tellen, maak je uiteraard de sprong van je ene hand naar je andere (de maanden juli en augustus, die elk 31 dagen tellen!)... Enfin, mei telt dus 31 dagen en geen 30 zoals op de zesdagen-kalender in een paar prentjes verder op dezelfde pagina. Opgemerkt door Melanie Cappelaere | | | BB214 - De Rode Ridder 191: De Riddershoeve | | Hola, een resem Blunder(tje)s hebben we moeten bundelen in deze overzichtstekst. Vele kleintjes maken een groot, nietwaar? Niet alle uitleg staat afgebeeld. We wilden je browser geen overuren doen maken. Om te beginnen klopt de cover niet met de inhoud. Het gevecht vindt in het verhaal binnen plaats en niet buiten. Bovendien wordt de graaf getroffen in zijn borststreek (in strook 49-50 meerbepaald) en valt daarna door het raam van zijn kasteel in het water. Op de cover ligt hij in de armen van zijn vrouw op het erf van de Riddershoeve. Wij noemen het artistieke vrijheid. Een zelfde soort vrijheid dat als excuus moet gelden voor het wisselende uitzicht van de Riddershoeve zelve. deuren, vensters, aantal gekleurde strepen op de voordeur... het durft al eens te wijzigen. Veel betrouwbaarder is de geïntegreerde fotokopie in strook 39-40. Andere foto's van de Riddershoeve konden trouwens gebruikt worden om het kasteel uit te beelden, zoals in strook 51-52 waar Johan uit het kasteel zou moeten stormen, maar dus eigenlijk uit de voordeur van de hoeve rent. Let er ook op dat de voordeur voor deze situatie als bij wonder compleet is verdwenen! in strook 31-32 slentert Ludovic door het bos. Hij draagt een pijl en boog. Veel wild zal hij niet vangen. Zijn boog heeft namelijk geen, eum, hoe heet die draad waar je mee opspant? De kruisboog in strook 41-42 heeft dan weer wel een, eum, die draad dus. Let op de duim van de linkerhand, rechts in beeld. Alsof die zeer pijnlijk is overgeplooid. De man met de mantel geeft geen knip. In strook 29-28 heeft hij blijkbaar voldoende ruimte om eerst met de voeten naar beneden zich om te draaien met de kop naar beneden. dat hij 'bengelend' aan dat touw alle wetten van de zwaartekracht en de menselijke kracht op zich tart, mag niet deren. Zo blijft hij spierpijnloos een tijdje hangen. Kop naar beneden, hoewel zijn puntmuts stokstijf naar boven gericht blijft staan. Op 't eind van de pagina hangt de man met de bijzonder dikke onderlip precies al horizontaal aan het touw. 't Is nog niet gedaan, we blijven zeuren. En wel door de situatie in strook 49-50 waar de graaf dus door het venster in het water valt. Een pagina ervóór is nochtans duidelijk te zien op de geïntegreerde fotokopie dat er hout- en metselwerk onderaan de muur staat. Om in het water te vallen, heeft de getroffen graaf toch wel een serieuze krachtinspanning moeten leveren... Net zoals wij om dit alles te slikken. Opgemerkt door Peter Bonte | | BB215 - Fatal Jack 1: De Geprogrammeerde Programmeur | | Een worst met een vork spietsen aan de ene kant en 'm snijden met een mes aan de andere kant... Da's een niet zo handige manier om je vlees te snijden, hé? Opgemerkt door Ivan Claeys | | | BB216 - XIII 1 + The XIII Mystery | | In The XIII Mystery staat op pagina 22 en 23 een overzicht van de twintig samenzweerders met hun corresponderende nummers die de journalisten Finkelstein en Glass met behulp van kolonel Amos hebben samengesteld. Op de plaatsen IX en XV prijken respectievelijk Jasper Winslow (dood door zelfmoord) en Jack Dickinson (dood door zelfmoord) Amos heeft blijkbaar ook al een paar gaten in zijn geheugen want op pagina 37 van XIII 1: Zwarte Vrijdag, vierde prent, had hij luitenant Hemmings en Wayne, een redacteur van het plaatselijke krantje East Chronicles, al ontmaskerd als nummers IX en XV. Te kleine garnalen wellicht want ze worden zelfs niet meer bedacht met een biografietje in The XIII Mystery. Opgemerkt door Bruno Willaert Hierop kregen we een reactie van Jens Rammant: "Er wordt gesuggereerd dat Wayne en Hemmings IX en XV zijn terwijl er The XIII Mystery andere personen staan onder deze nummers. Volgens mij is er echter een probleem met de interpretatie. Ik denk dat Wayne en Hemmings niet IX en XV zijn, maar dat Amos andere personen heeft kunnen oppakken (de echte IX en XV) want Wayne en Hemmings zien er niet uit alsof ze vrijwillig gestorven zijn. Volgens mij zijn het gewoon twee personen die niets met de organisatie te maken hebben en uit andere bronnen wisten dat Steve het geld had." | | | BB217 - I.R.$. 5: Silicia Inc. | | Silicia, de zwijgzame en roodharige huurmoordenaarster, zien we op de cover van I.R.$. deel 5 pronken met een blinkend mes. Maar wacht es even? "Roodharig"? No way, dat klopt dan toch niet op pagina 11, laatste prent. Maar twee pagina's later is ze dan toch weer ros. Net de tijd voor een kleurspoeling als vermomming? Opgemerkt door Surya Van Lierde | | | | Lang geleden, in album 5, Het Mislukte Mirakel, beviel de tweeledige hond Nabuko Donosor van 48 puppy's. Daarmee mag toch duidelijk zijn het beest een teef is en dus capabel om een nageslacht ter wereld te brengen. Nochtans is in de hele reeks Urbanus redelijk duidelijk dat Nabuko Donosor een reu is, bv. ook op de laatste pagina van deel 49, Nabuko Donosor loopt voor de Voeten, naast het feit dat het doorgaans wordt aangesproken met "hij". Onze verklaring? De onderste partij van de hond is een teef en de bovenste een reu. In deel 5 was het nog een mondige onderste partij terwijl later meer en meer de hersenpartij als zwevend bovenstuk het woord nam. Nooit nog een woord gehoord van de vrouwelijke helft. Tiens tiens... Chien, chien... Opgemerkt door Johan Broux | | | BB219 - Dexter London 2: De Tocht van de Woestijn | | Al op pagina 2 treffen we een eigenaardigheid aan. Het viertal hoofdpersonen overlopen de stand van zaken. De bruinharige Miss Amanda zit helemaal rechts en trekt zich niet teveel aan van het gebabbel van de andere drie personen. Ze heeft iets gezien aan de andere kant. Op het volgende prentje wijst ze er zelfs naar. De rest heeft het nu ook gezien. Maar waarom wisselen ze dan allemaal van plaats in het volgende prentje waardoor het er sterk op lijkt dat Miss Amanda plots de tegenovergestelde richting aanwijst, in de richting van de neger met het bootje? Miss Amanda is danig mis, ofwel wist de neger niet vanuit welke kant hij het verhaal moest binnentreden. Opgemerkt door Wouter Porteman | | | BB220 - Suske en Wiske 103: De Klankentapper (1) | | In strookje 27 commandeert commandeert Lambik plots een zekere Jeroen. Waar komt die plots vandaan? Twee prentjes verder blijkt dat hij Jerom bedoelde. Slip of the tongue of een Big Blunder? Aan jou om te oordelen... Opgemerkt door Michel Brackx | | | | |