|
"Hebben die gratis bommen
gekregen bij een doos waspoeder?!"
— Tibo —
|
|
|
|
Hoeveel bakken stront kan een mens over
zich heen krijgen? Hoeveel hoongelach? Hoeveel jaloezie?
Hoeveel ja-wat-nog? Was dit nu het nieuwe vlaggenschip
van de Vlaamse strip die de eer kreeg om onmiddellijk
vertaald en verdeeld te worden in Frankrijk? En kon
genieten van een voorpublicatie, krantenreclame en
een uitstekende distributie? Braafjes gezegd, het
debuutalbum van Link werd niet overal goed
ontvangen. De heisa voorbij herlees je vooral een
onevenwichtig debuutalbum, twijfelend tussen melige
familiehumor en botte dramatiek, schipperend tussen
Jeff Broeckx en voormalig werkgever
Rik Dewulf (Studio MAX!).
Niettemin werd Link een kaskraker met 9.000
verkochte exemplaren in Vlaanderen en 6.000 in Frankrijk!
Het moest anders. Anders en beter voor de pas 27-jarige
Steve Van Bael. Negenentwintig afgewerkte
pagina’s werden in de vuilbak gekieperd, en
eenmaal de persoonlijke sores opgelost, krijste de
‘help nog maar twee maanden’-deadline
in zijn oren. Maar de parttime Kiekeboe-assistent
greep zijn kans en verrast. Door de blinde opa Brill
en zijn dwaze aap op een gelukkig en hopelijk doodlopend
zijspoor te zetten, focust het verhaal zich nu op
de rechercheurs Tibo en Fleur. Hierdoor ademt de strip,
vlamt de actie en leef je mee. De meest geslaagde
facelift is wel de tekenstijl. In zijn beste momenten
lijkt het wel of je in een Leuvense aflevering van
Soda zit. Duistere melancholie, contrasterende
decoupage en volop typische Gazzotti-grijnzen.
Maar net zoals Leo Loden straalt Link
een soort bescheiden regionale streekgebondenheid
uit, waardoor je toch het gevoel hebt te kijken naar
Flikken in plaats van NYPD Blue.
Maar ook die mentale stap lijkt de jonge Brabander
te willen nemen. Voor zijn derde album verplaatst
hij de actie naar het buitenland en moet echt alles
kunnen. Als hij zijn vooruitgang 48 pagina’s
lang kan bevestigen, zou Link wel eens echt
potten kunnen gaan breken.
>
WOUTER PORTEMAN —
maart 2006 |